این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۰۸-۱۱۵

عنوان فارسی ادراک مصرف‌کننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکت‌ها و پیامدهای آن: تعیین نقش خودگرایی و ایده آل‌گرایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: رفتار غیر اخلاقی شرکت ها اغلب منجر به خشم عمومی می شود، که به نوبۀ خود باعث تغییر رفتار مصرف کننده می گردد، همانند تحریم مصرف کننده. هدف پژوهش حاضر توسعه و تست مدلی است که بر ادراک مصرف کننده از رفتارهای غیر اخلاقی شرکت ها و پیامدها آن تمرکز دارد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها جز تحقیقات توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، مراجعه‌کنندگان برای خرید و همین‌طور دریافت خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی ایرانی از قبیل سایپا و ایران‌خودرو در شهر تهران می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه­ای، تعداد 410 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. برای تحلیل داده‌ها روش معادلات ساختاری به کار رفت و برای این کار از نرم‌افزار های اسمارت پی ال اس 3 و  اس پی اس اس 16  استفاده‌ شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر، نشان‌دهندۀ آن است که بین ایدئال‌گرایی و عدم خودگرایی با ادراک مصرف‌کننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکت‌ها رابطۀ مثبت و معنی‌دار وجود دارد، و همچنین بین عدم ادراک مصرف‌کنندگان از رفتارهای غیراخلاقی شرکت‌ها با خشم و انتقام مصرف‌کنندگان رابطۀ مثبت و معنی‌دار بدست آمده است. نتیجه‌گیری: هرچه میزان درک مصرف‌کننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکت‌ها پایین‌تر باشد، در پی واکنش به آن رفتارهای غیراخلاقی، شرکت‌ها با شدت خشم و انتقام بیشتری از سوی مصرف‌کنندگان روبرو خواهند بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، خودگرایی، ایدئال‌گرایی، ادراک مصرف‌کننده

عنوان انگلیسی Consumer Perception of Unethical Marketing Behavior and its Consequences: Identifying the Role of Idealism and Egoism
چکیده انگلیسی مقاله Background: The unethical behavior of companies often leads to public outrage, which in turn causes a change in consumer behavior, like a consumer boycott. The purpose of this research is to develop and test a model that focuses on consumer perception of the company's immoral behaviors and its consequences. Method: This research is an applied study and in terms of data collection, it is a descriptive-correlative research. The statistical population of the present study is the customers who are interested in buying and receiving after-sale services of Iranian automobile companies such as Saipa and Irankhodro in Tehran. The cluster sampling method was used to select the 410 subjects as sample group. Data were gathered by questionnaire. The data were analyzed using SPSS software 3 using structural equations. Results: The results of this study indicate that there is a positive and significant relationship between self-esteem and idealism with consumer perception, and there is a positive and significant relationship between non-perceptions of consumers and non-futile behaviors of companies with anger and revenge of consumers. Conclusion: As much consumer perception is less of the company's immoral behaviors, companies will face more anger and more revenge on consumers after responding to those immoral behaviors.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Egoism, Idealism, Consumer perception

نویسندگان مقاله میثم شیرخدایی |


بیتا احسانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-238&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2101047.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات