این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 شهریور 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۶
عنوان فارسی
تحلیل رابطه میان ابعاد اخلاق زیستمحیطی دانشجویان کشاورزی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: شناسایی وضعیت اخلاق دانشجویان نسبت به محیطزیست بهعنوان قشر آگاه و تأثیرگذار جامعه، میتواند گامی اساسی و مهم در برنامهریزی سیاستهای زیستمحیطی آموزش عالی کشور باشد. ازاینرو هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق زیستمحیطی دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود. روش: این مطالعه ازلحاظ روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی، دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب نسبت به مقطع تحصیلی دادهها جمعآوری گردید. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با استناد به ضرایب آلفای کرونباخ، CR و AVE مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل یافتهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی و برای تعیین ارتباط بین ابعاد مختلف اخلاق زیستمحیطی از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد بین انسانمحوری با زیستبوممحوری (47/0) و بین انسانمحوری با خدامحوری پاسخدهندگان (71/0) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت معنیدار (58/0) بین زیستبوم محوری دانشجویان با خدامحوری بود. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین انسانمحوری با زیستبوم محوری و خدامحوری و همچنین، وجود ارتباط معنادار بین زیستبوم محوری و خدامحوری، تمرکز اصلی برنامههای آموزشی و فرهنگی باید تربیت دانشجویانی باشد که علاوه بر خدامحوری، دارای سطح بالایی از انسانمحوری و زیستبوم محوری باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analyzing the Relationship among Environmental Ethics Dimensions of Agricultural Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Identification of students' ethics towards environment as a reference, knowledgeable and effective group of society, can be an important stage in the environmental policy making and planning of national higher education. Thus, the purpose of this study was to investigate the relationship among environmental ethics dimensions in agricultural students of university of Mohaghegh Ardabili. Method: This research was a descriptive-correlation study. The statistical population includes all PhD. M.Sc. and M.A. agriculture and natural resources student of university of Mohaghegh Ardabili, which according to Cochran formula sample size determined as 140 people and using stratified random sampling method the information gathered. The main research tools was a questionnaire which its validity confirmed by panel of experts and reliability of scales evaluated by Alpha Coronbach, CR and AVE. For analyzing data, descriptive and analytical statistic have been used and structural equation modeling (SEM) applied to evaluate the relation between different dimensions of environmental ethics. In addition, SPSS and Lisrel used for data processing. Results: Finding showed that there is a significant relation between human-centered with ecosystem-centered (0.47) and God-centered (0.71) dimension of environmental ethics. Also, based on correlation analysis, there was a significant relation between ecosystem-centered and God-centered dimension (0.58). Conclusion: Considering relationship between human-centered with ecosystem-centered and God-centered, and significant relationship between ecosystem-centered and God-centered, the main focus of educational and cultural programs in universities must be to training such student whose beside high level of God-centered, acquired high level of human-centered and ecosystem-centered of environmental ethics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابومحمد بندری |
امید جمشیدی |
سید محمد جواد سبحانی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-230&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2101039.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات