این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی تحلیل رابطه میان ابعاد اخلاق زیست‌محیطی دانشجویان کشاورزی
چکیده فارسی مقاله زمینه: شناسایی وضعیت اخلاق دانشجویان نسبت به محیط‌زیست به‌عنوان قشر آگاه و تأثیرگذار جامعه، می­تواند گامی اساسی و مهم در برنامه­ریزی سیاست­های زیست‌محیطی آموزش عالی کشور باشد. ازاین‌رو هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق زیست‌محیطی دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود. روش: این مطالعه ازلحاظ روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی، دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای با انتساب متناسب نسبت به مقطع تحصیلی داده­ها جمع­آوری گردید. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با استناد به ضرایب آلفای کرونباخ، CR و AVE مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها نیز از آمار توصیفی و استنباطی و برای تعیین ارتباط بین ابعاد مختلف اخلاق زیست‌محیطی از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ­ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد بین انسان‌محوری با زیست‌بوم­محوری (47/0) و بین انسان‌محوری با خدامحوری پاسخ‌دهندگان (71/0) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت­ معنی­دار (58/0) بین زیست‌بوم محوری دانشجویان با خدامحوری بود. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط بین انسان‌محوری با زیست‌بوم محوری و خدامحوری و همچنین، وجود ارتباط معنادار بین زیست‌بوم محوری و خدامحوری، تمرکز اصلی برنامه­های آموزشی و فرهنگی باید تربیت دانشجویانی باشد که علاوه بر خدامحوری، دارای سطح بالایی از انسان‌محوری و زیست‌بوم محوری باشند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analyzing the Relationship among Environmental Ethics Dimensions of Agricultural ‎Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Identification of students' ethics towards environment as a reference, ‎knowledgeable and effective group of society, can be an important stage in the ‎environmental policy making and planning of national higher education. Thus, the purpose ‎of this study was to investigate the relationship among environmental ethics dimensions ‎in agricultural students of university of Mohaghegh Ardabili.‎ Method: This research was a descriptive-correlation study. The statistical population ‎includes all PhD. M.Sc. and M.A. agriculture and natural resources student of university of ‎Mohaghegh Ardabili, which according to Cochran formula sample size determined as 140 ‎people and using stratified random sampling method the information gathered. The main ‎research tools was a questionnaire which its validity confirmed by panel of experts and ‎reliability of scales evaluated by Alpha Coronbach, CR and AVE. For analyzing data, ‎descriptive and analytical statistic have been used and structural equation modeling (SEM) ‎applied to evaluate the relation between different dimensions of environmental ethics. In ‎addition, SPSS and Lisrel used for data processing.‎ Results: Finding showed that there is a significant relation between human-centered with ‎ecosystem-centered (0.47) and God-centered (0.71) dimension of environmental ethics. ‎Also, based on correlation analysis, there was a significant relation between ecosystem-‎centered and God-centered dimension (0.58).‎ Conclusion: Considering relationship between human-centered with ecosystem-centered and God-‎centered, and significant relationship between ecosystem-centered and God-centered, the main ‎focus of educational and cultural programs in universities must be to training such student ‎whose beside high level of God-centered, acquired high level of human-centered and ‎ecosystem-centered of environmental ethics.‎  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابومحمد بندری |


امید جمشیدی |


سید محمد جواد سبحانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-230&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2101039.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات