این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۲
عنوان فارسی
ارائه مدل رفتار غیر اخلاقی تخریب همکاران در سازمانهای بخش دولتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: تخریب دیگران (زیرآب زنی) رفتاری است که در آن فرد چنان از دیگری بدگویی و غیبت کرده و یا به ضرر وی عمل میکند که شخص، بدان واسطه، امتیازی را از دست بدهد و متضرر شود. با توجه به پیامدهای نامطلوب این رفتار برای فرد، سازمان و جامعه پژوهش حاضر در تلاش است تا با واکاوی این رفتار زوایای گوناگون آن را در بستر حقیقی سازمان، شناسایی و تبیین کند. روش: فلسفه این پژوهش تفسیری، رویکرد آن کیفی و استراتژی مورد استفاده آن داده بنیاد و مبتنی بر رویکرد ظاهر شونده میباشد. جامعه مورد مطالعه مدیران سازمانهای دولتی شهر مشهد میباشند که 19 نفر تا رسیدن به اشباع نظری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت بررسی استحکام پژوهش نیز از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری استفاده شد. تحلیل دادهها نیز با کمک نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA و فرآیندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل انجام شده از طریق مقایسه مستمر در فرآیند کدگذاری حقیقی و نظری، 100 کد، 38 مفهوم، 8 طبقه و 2 مقوله را نشان داد که منجر به ظهور مدل نهایی پژوهش پیرامون مقوله محوری، با عنوان مدل " رفتار زیرآب زنی" شد. مدل مربوطه به علل و نتایج مربوط به مقوله محوری پژوهش اشاره دارد. نتیجه گیری: در مجموع این پژوهش با تبیین نظریه رفتار زیرآب زنی، زمینه لازم برای فهم و شناخت این رفتار و همچنین کنترل و پیشگیری آن را در سازمان فراهم آورده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار غیراخلاقی، زیرآب زنی، نظریه داده بنیاد، رویکرد ظاهر شونده
عنوان انگلیسی
Providing a Model for Unethical Behavior of Destroying Colleagues in Public Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Destroying others (Backstabbing) are those actions taken in the absence of target person aimed at destroying his/her reputation or creating some difficulties for. Given the adverse outcomes of backstabbing behavior for the individual, organization, and society, the current study was to explore various angles of backstabbing behavior in the real context of the organization. Method: Research philosophy was interpretative, its approach was qualitative, and its strategy was the emergent-based grounded theory. Statistical population was comprised of managers of public organizations in Mashhad city from which 19 people were selected by purposeful sampling to reach to theoretical saturation. The research instrument was a semi-structured interview. In order to evaluate the research strength, we used the four criteria including reliability, dependability, transferability, and conformability. Data were analyzed through the open, axial, and selective coding processes in MAXQDA software. Results: Results of interview analyzing by theoretical and actual coding revealed 100 codes, 38 concepts, 8 categories, and 2 issues which led to the research conceptual model based on principal issue titled as "backstabbing behavior." The proposed model refers to the causes and outcomes of backstabbing behavior. Conclusion: In total, the current research provides a basis for understanding, controlling, as well as preventing this unethical behavior in the organizations through explaining the theory of backstabbing behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قاسم اسلامی |
فریبرز رحیم نیا |
سعید مرتضوی |
علیرضا خوراکیان |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-228&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2101037.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات