مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۵، شماره ۱۱، صفحات ۳-۲۰

عنوان فارسی بررسی اقدامات جذب هیئت علمی در میان دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، دانشگاههای دولتی دنیا و نظام آموزشی سابق حوزۀ علمیۀ قم
چکیده فارسی مقاله بررسی اقدامات اجرایی جذب هیئت علمی در بین نظامهای آموزشی مختلف هدف این تحقیق بود. که بدین منظور در سه سؤال تحقیق، به بررسی اقدامات کنونی وزارت علوم، چیستی اقدامات دانشگاههای دولتی دنیا و نیز بررسی اقدامات به کارگیری استاد در حوزۀ علمیۀ سابق پرداخته شد. روش: برای بررسی اقدامات وزارت علوم و تجربۀ دانشگاههای دولتی دنیا، از روش کتابخانه‌ای و برای بررسی اقدامات حوزۀ علمیه، از روش پدیدارنگاری با ابزار مصاحبۀ پاره‌ساختاریافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات مصاحبه توسط متخصصان و پایایی تحلیلها از روش پایایی بازآزمون(94/0) و پایایی بین کدگذران(79/0) تأیید شد. جامعۀ تحقیق، تمامی مدیران و معاونان مدارس حوزۀ علمیه، محققان مسائل حوزه و افراد با سابقۀ حوزه بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند، شناسایی و با آنها مصاحبه شد و مصاحبه‌ها، ضبط و پیاده‌سازی و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های بخش مطالعاتی منتج به شناسایی 73 اقدام و یافته‌های بخش کیفی منتج به شناسایی 38 اقدام در جذب حوزۀ علمیه شد. نتیجه‌گیری: پس از بررسی کلی اقدامات اشاره شده در دانشگاههای دولتی ایران، دانشگاههای دولتی دنیا و حوزۀ علمیۀ سابق قم، برای اصلاح اقدامات کنونی جذب هیئت علمی وزارت علوم، پیشنهادهایی مطرح شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation of Faculty Employment Measures of Iran's Ministry of Science, Research and Technology Public Universities, Worldwide Public Universities, and Former Educational System of Qom Shia Seminary
چکیده انگلیسی مقاله Investigation of faculty employment measures of Iran's ministry of science, research and technology public universities, worldwide public universities, and former educational system of Qom Shia seminary. Hence, three research questions deal with to: 1. investigating of the current domestic measures of ministry 2.investigating due measures of other universities all around the world, and 3.cognitification of employment measures in former educational system of Qom Shia seminary.Method: Paper methodologically relies on library studies and the approach phenomenography via quasi structural interviews. The face validity and content validity of the interview questions have assessed by specialists and for reliability has used test-retest reliability (94%) and inter coder reliability (%79). The population of interview was all experts of Qom Shia seminary. These individuals were purposefully selected and interviewed. The interviews were recorded, typed, coded, and analysed. Results: Our document studies produced 73 appropriate measures, and qualitative studies have identified 38 appropriate measures from the expert point. Conclusions: We have compared the measures of process of various countries, Qom Shia seminary with process of ministry of science, and proposed some appropriate suggestive measures in order to process betterment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی مصدق |
دکترای مدیریت آموزشی و کارشناس سابق مرکز جذب وزارت علوم ؛ پژوهشگر پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

حسن رضا زین آبادی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمدرضا بهرنگی | mohammad reza
استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

بیژن عبداللهی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://miu.nahad.ir/article_339_bd900d5d5ef60c7053b40e189740f549.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-208984.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات