|
اسلام پژوهان، جلد ۶، شماره دهم - بهار ۹۸، صفحات ۳۹-۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه جایگاه عقل در آثار متکلمان مدرسه کوفه و قم با تأکید بر آراء حشام بن حکم و شیخ صدوق |
|
چکیده فارسی مقاله |
تاریخ کلام شیعه در واقع تاریخ مدارس و مکاتب کلامی شیعی است که هر یک به واسطه شرایط فکری حاکم بر جامعه، دانشمندان تأثیرگذار و همچنین اندیشههای کلامی مستحکم، توانستند در قسمتی از حیات فکری شیعه ایفای نقشکرده و در قالب مدارس کلامی به نشر و دفاع از اندیشه خود بپردازند. از جمله مهمترین این مدارس دو مدرسهکلامی کوفه و قم میباشند که با توجه به ویژگیهای خاص خود، همچون تشکیل در زمان حضور ائمه(علیهم السلام) و نیز بهرهمندی از عالمان بزرگ، توانستند نقش مهمی در اندیشهکلامی شیعه داشته و تأثیرات مهمی بر مدارس کلامی بعد از خود بگذارند. از جمله عالمان بزرگ این مدارس میتوان به هشامبنحکم در مدرسهکوفه و شیخصدوق در مدرسهقم اشارهکرد. یکی از تفاوتهای اصلی میان این دو مدرسه، نگاه به جایگاهعقل و کارکردهای آن در شناخت معارف دینی و دفاع از آنها است. تحقیق حاضر بر پایه این فرضیه شکل گرفت که در اندیشه دو متکلم مذکور تفاوتی در نگاه ابزاری به عقل وجود ندارد و هر دو مدرسه عقل را به عنوان ابزاری برای استنباط معارف از نقل، و دفاع از معارف دینی میپذیرند و تفاوت آنها در نگاه منبعی به عقل است، یعنی هشامبنحکم به عنوان نماینده مدرسهکوفه عقل را در کنار قرآن و سنت منبعی مستقل برای شناخت معارف دینی میداند در حالی که شیخصدوق کارکرد منبعی عقل را انکار و تنها کارکرد ابزاری آن را میپذیرد. در پایان مقاله، پس از بیان جایگاهعقل در اندیشه هر یک از دو دانشمند در دو بخش جداگانه این نتیجه حاصل شد که از حیث منبعی نیز تفاوتی بین اندیشههای این دو شخصیت وجود ندارد بلکه تفاوت در تقدم و تأخر در به کارگیری عقل و نقل و نیز میزان عقلگرایی است، نه در اصل منبع بودن عقل در کنار کتاب و سنت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
یسه جایگاه عقل در آثار متکلمان مدرسه کوفه و قم با تأکید بر آراء حشام بن حکم و شیخ صدوق |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
rong>تاریخ کلام شیعه در واقع تاریخ مدارس و مکاتب کلامی شیعی است که هر یک به واسطه شرایط فکری حاکم بر جامعه، دانشمندان تأثیرگذار و همچنین اندیشههای کلامی مستحکم، توانستند در قسمتی از حیات فکری شیعه ایفای نقشکرده و در قالب مدارس کلامی به نشر و دفاع از اندیشه خود بپردازند. از جمله مهمترین این مدارس دو مدرسهکلامی کوفه و قم میباشند که با توجه به ویژگیهای خاص خود، همچون تشکیل در زمان حضور ائمه(علیهم السلام) و نیز بهرهمندی از عالمان بزرگ، توانستند نقش مهمی در اندیشهکلامی شیعه داشته و تأثیرات مهمی بر مدارس کلامی بعد از خود بگذارند. از جمله عالمان بزرگ این مدارس میتوان به هشامبنحکم در مدرسهکوفه و شیخصدوق در مدرسهقم اشارهکرد. یکی از تفاوتهای اصلی میان این دو مدرسه، نگاه به جایگاهعقل و کارکردهای آن در شناخت معارف دینی و دفاع از آنها است. تحقیق حاضر بر پایه این فرضیه شکل گرفت که در اندیشه دو متکلم مذکور تفاوتی در نگاه ابزاری به عقل وجود ندارد و هر دو مدرسه عقل را به عنوان ابزاری برای استنباط معارف از نقل، و دفاع از معارف دینی میپذیرند و تفاوت آنها در نگاه منبعی به عقل است، یعنی هشامبنحکم به عنوان نماینده مدرسهکوفه عقل را در کنار قرآن و سنت منبعی مستقل برای شناخت معارف دینی میداند در حالی که شیخصدوق کارکرد منبعی عقل را انکار و تنها کارکرد ابزاری آن را میپذیرد. در پایان مقاله، پس از بیان جایگاهعقل در اندیشه هر یک از دو دانشمند در دو بخش جداگانه این نتیجه حاصل شد که از حیث منبعی نیز تفاوتی بین اندیشههای این دو شخصیت وجود ندارد بلکه تفاوت در تقدم و تأخر در به کارگیری عقل و نقل و نیز میزان عقلگرایی است، نه در اصل منبع بودن عقل در کنار کتاب و سنت. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید رضی آل غفور | دانش پژوه سطح 3 رشته شیعه شناسی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://iqiri.dte.ir/article_67584_43f32eeb5fe0b1b4d0b198dedbb115ef.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2238/article-2238-2069590.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|