این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۲۹۵-۳۱۱

عنوان فارسی نقش ذهن‌آگاهی و امید به زندگی در پیش‌بینی ابعاد چشم‌انداز زمان در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن‌آگاهی و امید به زندگی در پیش‌بینی ابعاد چشم‌انداز زمان در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعۀ آماری آن کلیۀ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که از بین آنها 384 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به چشم‌انداز زمان زیمباردو، امیدواری اشنایدر و ذهن‌آگاهی براون و ریان پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌‌های رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪند. یافته‌ها: امید به زندگی بخشی از واریانس چشم‌انداز زمانی حال لذت‌گرا و گذشته منفی و ذهن‌آگاهی بخشی از واریانس گذشته منفی و حال معتقد به سرنوشت را به طور معنادار تبیین کردند. ذهن‌آگاهی و امید به زندگی نیز بخشی از واریانس چشم‌انداز زمانی آینده را به طور معنادار تبیین کردند. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که ذهن‌آگاهی و امید به زندگیمی‌توانند چشم‌انداز زمانی دانشجویان را پیش‌بینی کنند. بنابر این، آموزش چشم‌انداز زمان در بین دانشجویان در زمینه‌های مختلف امری ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Mindfulness and Life Expectancy in Predicting Dimensions of Time Perspective in Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The purpose of this study is to investigate the role of mindfulness and life expectancy in predicting dimensions of time perspective in students. Method: The research method is descriptive-correlational and its statistical population is all students of Mohaghegh Ardebil University. 384 of them were selected by multistage cluster sampling. Then they responded to Zimbardo's time perspective, Schneider's hope, and Brown and Ryan's mindfulness. Data were analyzed using multiple regression and Pearson correlation tests. Results: Life expectancy is a part of the variance of the time perspective presenthedonisticand negative Past; and mindfulness significantly explaines some of the variance of the negative Past present-fatalist. Mindfulness and life expectancy also partly explain the variance of the future perspective. Conclusion: The results indicated that mindfulness and life expectancy can predict students' perspective. Therefore, teaching time perspective among students in different fields seems essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید رحیمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.

نادر حاجلو |
دکتری تخصصی روان‌شناسی، استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی

سجاد بشرپور |
دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشیار گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_671_6f440719b0e4e0cab02f0922ae9e7467.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2047715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات