این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۲۰۹-۲۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیبشناختی دانشجویان دارای احساس غربت
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیبشناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین کلیۀ دانشجویان دختر جدیدالورود ساکن خوابگاه مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-1396 که پرسشنامۀ احساس غربت را پاسخ دادند و نمرۀ آنان بالاتر از 108 بود، 40 نفر انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفرۀ کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نظمجویی شناختی هیجانی(CERQ-P)، مقیاس نگرانی آسیبشناختی و پرسشنامۀ احساس غربت بود. دادهها با استفاده نرمافزار SPSS-21 و توسط شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پسآزمون دو گروه در میزان راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی مثبت، راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی منفی و نگرانی آسیبشناختی، تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. نتیجهگیری: آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و کاهش نگرانی آسیبشناختی دانشجویان دارای احساس غربت تأثیر معناداری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Cognitive Emotional Regulation Strategies and Pathological Worry Students with Homesickness
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives:The purpose of this study is to investigate the effectiveness of education on the reduction of mindfulness-based stress on cognitive-emotional ordering strategies and pathologic worries of students with a sense of excitement. Method: The present study is a semi-experimental design with pre-test-post-test design with control group. A simple random sampling method was used to select all new female students in the undergraduate dormitory, academic year of 96-97, a researcher-in-chief of Ardebil, who answered the questionnaire of alertness and scored more than 108, 40 were selected. A completely randomized design was used in experimental and control groups. Each of the groups had 20 members. The research instrument was Cognitive-Emotional Ordering Questionnaire (CERQ-P), Pathological Concern Scale, and Alertness Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-21 software and descriptive statistics and covariance analysis. Results: The results of covariance analysis showed that there was a significant positive correlation between post-test and emotional cognitive-emotional ordering (P< 0/000,F=93/91( negative emotional cognitive behavioral strategies (P< 0/000,F=227/76( and pathological anxiety (P< 0/000,F=169/92(, there was a statistically significant difference. Conclusion: Mental stress reduction education has a significant effect on improvement of cognitive-emotional ordering strategies and reduction of pathologic worries of students with alertness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی |
دکتری تخصصی و استاد گروه روانشناسی عمومی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل. ایران.
نسا کاظمی |
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران.
محمدنبی صالحی |
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_667_aa97d40aab2b9615cfb6828e792a2f44.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2047711.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات