این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۲۰۹-۲۳۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب‌شناختی دانشجویان دارای احساس غربت
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب‌شناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین کلیۀ دانشجویان دختر جدیدالورود ساکن خوابگاه مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-1396 که پرسشنامۀ احساس غربت را پاسخ دادند و نمرۀ آنان بالاتر از 108 بود، 40 نفر انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفرۀ کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نظم‌جویی شناختی هیجانی(CERQ-P)، مقیاس نگرانی آسیب‌شناختی و پرسشنامۀ احساس غربت بود. داده‌ها با استفاده نرم‌افزار SPSS-21 و توسط شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پس‌آزمون دو گروه در میزان راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی مثبت،‌ راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی منفی و نگرانی آسیب‌شناختی، تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. نتیجه‌گیری: آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی و کاهش نگرانی آسیب‌شناختی دانشجویان دارای احساس غربت تأثیر معناداری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Cognitive Emotional Regulation Strategies and Pathological Worry Students with Homesickness 
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The purpose of this study is to investigate the effectiveness of education on the reduction of mindfulness-based stress on cognitive-emotional ordering strategies and pathologic worries of students with a sense of excitement. Method: The present study is a semi-experimental design with pre-test-post-test design with control group. A simple random sampling method was used to select all new female students in the undergraduate dormitory, academic year of 96-97, a researcher-in-chief of Ardebil, who answered the questionnaire of alertness and scored more than 108, 40 were selected. A completely randomized design was used in experimental and control groups. Each of the groups had 20 members. The research instrument was Cognitive-Emotional Ordering Questionnaire (CERQ-P), Pathological Concern Scale, and Alertness Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-21 software and descriptive statistics and covariance analysis. Results: The results of covariance analysis showed that there was a significant positive correlation between post-test and emotional cognitive-emotional ordering (P< 0/000,F=93/91( negative emotional cognitive behavioral strategies (P< 0/000,F=227/76( and pathological anxiety (P< 0/000,F=169/92(, there was a statistically significant difference. Conclusion: Mental stress reduction education has a significant effect on improvement of cognitive-emotional ordering strategies and reduction of pathologic worries of students with alertness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نریمانی |
دکتری تخصصی و استاد گروه روان‌شناسی عمومی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل. ایران.

نسا کاظمی |
دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران.

محمدنبی صالحی |
دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_667_aa97d40aab2b9615cfb6828e792a2f44.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2047711.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات