این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
ارگونومی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۸
عنوان فارسی
ارزیابی ارگونومیکی صندلی ایستاده-نشسته در اتوبوس درون شهری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: به دلیل رشد شتابان کلانشهرها و کمبود وسایل حملونقل عمومی درونشهری امروزه بسیاری از مردم در هنگام استفاده از این وسایل حملونقل ازجمله اتوبوس در حالت ایستاده سفر میکنند. این وضعیت باعث ایجاد درد، ناراحتی و بروز حوادث غیر تصادفی برای مسافران این وسایل حملونقل شده است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی ارگونومیکی صندلی ایستاده-نشسته برای مسافران ایستاده در اتوبوس درونشهری میباشد. روش کار: در این مطالعه 8 فرد جوان با میانگین (انحراف معیار) سن (12/2) 25/25 سال شرکت داشتند. بهمنظور ارزیابی صندلی ایستاده-نشسته و مقایسه باحالت ایستاده در اتوبوس درونشهری از روشهای الکترومیوگرافی و مقیاس بورگ استفاده شد. نتایج بهدستآمده از فعالیت انقباض عضلانی ناحیه پا و مقیاس بورگ در نرمافزار SPSS وارد و تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره مقیاس بورگ برای احساس ناراحتی درک شده توسط مسافران در تمامی اندامها بهغیراز باسن در حالت ایستاده-نشسته کمتر از حالت ایستاده گزارش شد. همچنین میزان فعالیت انقباضی عضلات ناحیه پا در حالت ایستاده-نشسته بهطور معنیداری (05/0>P-Value ) کمتر از حالت ایستاده به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از مقیاس بورگ و فعالیت انقباضی عضلات پا که منجر به کاهش سطح ناراحتی و فعالیت انقباضی عضلات پا در حالت استفاده از صندلی ایستاده-نشسته نسبت به حالت ایستاده شده است؛ بنابراین صندلی مذکور میتواند بهعنوان یک صندلی مفید برای تمامی مسافران وسایل حملونقل عمومی درونشهری که در حالت ایستاده قرار دارند باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ergonomic assessment of the sit-stand seat on urban bus transport
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In recent years, due to the rapid growth of metropolitan cities and the shortage of urban public transport means, including urban bus transportation, many people are forced to travel in a standing position when using these vehicles. This situation may cause pain and discomfort and non-collision injuries for passengers. The purpose of this study was ergonomic assessment of the sit-standing seat in passengers standing on urban buses. Methods: In this study 8 young people with a mean age of 25.25±2.12 years participated. For evaluation and assessing the effect of sit-standing seat two methods of surface Electromyography (sEMG) and Borg scale scores were applied. Results: In all body parts, except for the hip, the mean scoring of Borg's scale for perceived discomfort in sit-standing position was less than standing position. Also, the amount of contractile activity of the leg muscles in sit-standing position was significantly lower than the standing position (P < 0.05). Conclusion: Considering the results obtained from the Borg scale scores and the contraction activity of the leg muscles as a result of the use of the mentioned seat, which led to a reduction in the level of discomfort and the leg muscles contraction, it is recommended to apply the sit-stand seat instead of being in a standing position.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل ذاکریان | Abolfazl Zakerian
علی عربیان | Ali Arabian
بهادر مکی آبادی | Bahador Makkiabadi
صادق مسجودی | Sadegh Masjoodi
کمال اعظم | Kamal Azam
احسان غفاری | Ehsan Ghafari
ابراهیم ترابی نساج | Ebrahim Torabi Nassaj
نشانی اینترنتی
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-32-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات