این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۷-۲۹

عنوان فارسی رواسازی و پایاسازی پرسشنامۀ منطقی- تجربی (REI)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، رواسازی و پایاسازی برگردان فارسی   پرسشنامه منطقی- تجربی بود. در این پژوهش، 560 دانشجوی مرد و زن دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی   و دانشگاه سما واحد رودهن سال تحصیلی 95-1394 به روش خوشه‌ای‌چند‌مرحله‌ای   انتخاب شدند و پرسشنامه منطقی- تجربی را تکمیل نمودند. برای   بررسی روایی ملاکی پرسشنامه منطقی- تجربی از دو پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و   پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش   تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده ‌شد و از پرسشنامه منطقی- تجربی،   سه مؤلفه درگیری‌منطقی، توانایی‌تجربی، توانایی‌منطقی استخراج گردید. پایایی به   روش همسانی درونی برای برای سه مؤلفه درگیری‌منطقی، توانایی‌تجربی، توانایی‌منطقی   به ترتیب 0.719، 0.707، و 0.663 به دست آمد. با توجه به یافته ها، پرسشنامه   منطقی- تجربی برای سنجش میزان کاربست سبک تفکر منطقی- تحلیلی و تجری- شهودی   افراد، در بین دانشجویان ایرانی دارای روایی و پایایی لازم تشخیص‌داده شد.   همچنین، همبستگی نمره کل این پرسشنامه با پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، و   پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس نشان داد که مؤلفه درگیری منطقی با عامل   روان‌رنجور‌خویی و سبک مقابله‌ای هیجان مدار رابطه منفی و با گشودگی، وظیفه   شناسی، توافق‌پذیری، برونگرایی ‌و‌ سبک مقابله‌ای مسئله‌مدار رابطه مثبت داشت.   مؤلفه توانایی‌منطقی با روان‌رنجور‌خویی، و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار رابطه منفی   داشت و با گشودگی، وظیفه‌شناسی، توافق‌پذیری، و سبک مقابله‌ای مسئله‌مدار رابطه   مثبت داشت و با برونگرایی رابطه‌ای نداشت. مؤلفه توانایی‌تجربی با هیچیک از صفات   بزرگ شخصیت، و سبک‌های مقابله‌ای رابطه‌ای نشان نداد. این سه مؤلفه با سبک   مقابله‌ای هیجان‌مدار رابطه‌ای نداشتند. مؤلفه توانایی‌منطقی با توانایی‌تجربی   هیچ رابطه‌ای نداشت ولی با درگیری‌منطقی رابطه مثبت داشت. مؤلفه توانایی‌تجربی   نیز با درگیری‌منطقی رابطه معناداری نداشت و این‌، به معنی استقلال این دو سبک تفکر از همدیگر است.‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رواسازی، پایاسازی، (سبک تفکر) منطقی، (سبک تفکر) تجربی،

عنوان انگلیسی 1
چکیده انگلیسی مقاله 1
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیما صفوی پور |
کارشناسی ارشد روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

خدیجه ابوالمعالی |
گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی http://jpsy.riau.ac.ir/article_1598_3f5ab5c5b7b3a2f0159b18699c0f68ee.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-2032027.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات