این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۸۹-۵۱۲
عنوان فارسی
مطالعۀ جنسیتی احساس غم دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
این مقاله درصدد است تا از منظری جامعهشناختی به موضوع عواطف و جنسیت بپردازد. عواطف و جنسیت سازهای اجتماعی و فرهنگیاند و متغیرهای اجتماعی–فرهنگی، در سطوح خرد و کلان، سهم بسزایی در برساخت جنسیت و کنشهای عاطفی مثبت و منفی کنشگران اجتماعی دارند. اهمیت این موضوع زمینهساز نگارش این مقاله شد و در فرایند تکوین از میان صور گوناگون عواطف، بر احساس غم تأکید شد. بهمنظور بررسی وضعیت احساس غم بین دو جنس، نخست چارچوب نظری منبعث از رویکردهای نظری جامعهشناسی عواطف و جنسیت تدوین و برپایه آن، پرسشها و فرضیههایی طراحی شد. کنشگران این بررسی، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودند که بهشیوه نمونهگیری طبقهای نسبی و با حجم نمونه 381 نفر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که احساس غم در بین دانشجویان مقطع کارشناسیارشد بیش از دیگر مقاطع و نیز در بین دانشجویان با پایگاه اقتصادی-اجتماعی متوسط، بیش از دیگران است. در بین متغیرهای جامعهشناختی اثرگذار بر احساس غم، ناتوانی در مدیریت عواطف، احساس بیقدرتی، ناهمنوایی و به تأیید اجتماعی نرسیدن بر احساس غم دانشجویان دختر و پسر و بیاعتمادی، تنها بر احساس غم دانشجویان دختر تأثیر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساس بیقدرتی، احساس غم، اعتماد اجتماعی، جنسیت، مدیریت عواطف،
عنوان انگلیسی
gender study of student's unhappiness
چکیده انگلیسی مقاله
The present study seeks to deal with emotions and gender from a sociological perspective. Emotions and gender are social and cultural components, and socio-cultural variables at the micro and macro levels play a crucial role in gender reconstruction, positive and negative emotional actions of social actors. The importance of this matter leads the formation of this study. It emphasizes on the feeling of unhappiness in the process of development through numerous types of emotions. To investigate the feeling of unhappiness between the first two sexes, a theoretical framework devised from the theoretical approaches of the sociology of emotions and gender, and questions and hypotheses were propounded. A survey methodology was used in order to answer the questions and examine the hypotheses. Actors of this study were students of Allameh Tabataba'i University who were chosen by a survey methodology with a sample size of 381. The foremost vital results showed that the feeling of unhappiness was higher among M.A. students and among other students with a moderate socioeconomic base rather than students with other degrees. Among the effective sociological variables on the feeling of unhappiness, inability to manage emotions, feelings of powerlessness, nonconformity and social disapproval affect the unhappiness feeling of male and female students, and distrust and the place of residence are the sole effective variables affecting the unhappiness of female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعیده امینی |
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
مصطفی فرزانه |
کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_73398_324dfbb83d2b0df80948588bad2339e3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-2029263.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات