این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۰-۴۹

عنوان فارسی بررسی رابطه گرایش مذهبی اسلامی کاربران با نوع کنکاشهای اینترنتی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که مشخص کند کاربرانی که دارای گرایش مذهبی اسلامی قوی‌تری هستند، در کنکاشهای اینترنتی خود از مسائل غیر اخلاقی، غیر ارزشی و عواملی که موجب انحطاط آنها می‌شود، دوری می‌کنند. روش: روش تحقیق، زمینه‌یابی پیماشی (survey) است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش به طور کلی نشان می‌دهد کاربرانی که گرایش مذهبی اسلامی در آنها قوی‌تر است، در کنکاشهای اینترنتی بیشتر به مسائل اخلاقی و ارزشی توجه دارند. در مورد عامل (R1) عقاید و مناسک، میانگین افراد متأهل از مجرد بالاتر است. بین کاربران دارای رشته‌های تحصیلی مختلف در خصوص عوامل یاد شده بر اساس پرسشنامه گرایش مذهبی(R ، R1 ، R2)، تفاوت معنادار مشاهده نمی‌شود. بین کاربران گروههای سنی مختلف در خصوص عامل عقاید و مناسک (R1)، تفاوت معنادار است؛ ولی در خصوص دو عامل دیگر(R2 و R)؛ یعنی اخلاق و جهت‌گیری مذهبی اسلامی، تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود. نتیجه‌گیری: نهادینه کردن اخلاق اسلامی در کاربران، بهترین راهبردی است که می‌تواند آنها را از کنکاشهای اینترنتی غیر اخلاقی دور کند. همچنین می‌توان ابزارهایی را در جهت دورسازی کاربران از مسائل غیر اخلاقی و غیر ارزشی به کار گرفت؛ مثل طرح قوانین ویژه اینترنت، اخذ مجوّز و تعهد مبتنی بر محتوا یا قرار دادن فیلترهایی در خصوص منع کاربران، چنان که کشورهای مختلف از آنها استفاده می‌کنند. اما هیچ راهکاری بهتر از تقویت مبانی ارزشی، اخلاقی و دینی و ایجاد خود کنترلی و خود ایمنی نیست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرایش مذهبی،کاربران،کنکاشهای اینترنتی،

عنوان انگلیسی The Study of Relationship Between Islamic Religious Tendency of the User and the Kind of Internet Searches
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد شفیع پور مطلق | shafiepour motlagh



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات