این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۴۵-۴۶۴

عنوان فارسی بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و خودکارآمدی اجتماعی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه ایلام)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین ابعاد هوش فرهنگی و خودکارامدی اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه ایلام است. روش : روش تحقیق، به روش همبستگی و بر اساس الگویابی معادلات ساختاری، روابط بین جنبه‌های مختلف هوش فرهنگی و خودکارامدی اجتماعی بررسی شده است. جامعه آماری تحقیق، 4029 نفر از دانشجویان دانشکده‌های علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و فنی مهندسی دانشگاه ایلام بوده‌اند. تعداد آزمودنی‌ها در این تحقیق، 18 پسر و 174 دختر از دانشجویان دانشگاه ایلام بوده‌اند که با استفاده از جدول کرجسی، مورگان و کوهن و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. در این پژوهش، از پرسشنامه هوش فرهنگی CQ (20 پرسش) وپرسشنامه خودکارامدی اجتماعی(25 پرسش) استفاده شده است. یافته‌ها: بین خودکارامدی اجتماعی و هوش فرهنگی بر اساس روش پیش‌رونده، طی سه مرحله متغیّرهای انگیزشی، راهبردی و رفتاری معنادار بوده‌اند. نتیجه‌گیری: بین خودکارامدی اجتماعی و ابعاد مختلف هوش فرهنگی رابطه وجود دارد. لذا شناسایی میزان خودکارامدی جمعی در بین دانشجویان و تقویت جنبه‌های مختلف آن می‌تواند در بروز ابعاد انگیزشی، رفتاری و راهبردی هوش فرهنگی مؤثر باشد. هر چند بخش اندکی از هوش فرهنگی هر فرد را می‌توان ذاتی قلمداد کرد، اما بی‌تردید سهم مهمی از هوش فرهنگی هر فرد، ناشی از آموزش و یادگیری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Studying the Relationship Between Cultural Intelligence and Social Self-Efficacy (Case Study: Ilam University Students)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب طولابی |


شکوفه کریمی |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات