این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 28 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۵۵-۳۷۶
عنوان فارسی
شناسایی ابعاد سازمان معنویتگرا در آموزش عالی ایران (با رویکرد اسلامی)
چکیده فارسی مقاله
در دنیای به شدت متغیّر کنونی، سازمانها برای مواجهه با دگرگونیهای محیطی، باید چهرههای متفاوتی از خود به نمایش بگذارند تا بتوانند عملکرد مناسب و اثربخشی داشته باشند. معنویت در کار مزایای بسیاری برای مدیریت کارکنان و سازمان دارد. با برخورداری از معنویت، مدیران خواهند توانست نه تنها بهرهوری را در محیط کار یا سازمان خود بهبود بخشند، بلکه از آن مهمتر میتوانند به آرامش خاطر و رضایت باطن دست یابند. هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی سازمان معنویتگرا در آموزش عالی ایران است. روش: روش تحقیق مورد استفاده، آمیخته به صورت دو مرحلهای، در مرحله اول کیفی با استفاده از راهبرد روش دلفی (استفاده از نظر خبرگان) بوده است. جهتگیری پژوهش بنیادی، توصیفی و کاربردی و رویکرد آن در مرحله اول، استقرایی است. جامعه آماری در مرحله اول، خبرگان و متخصصان میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی (غیر تصادفی) برای دستیابی به الگوی اولیه انجام پذیرفته است. یافتهها:بر اساس مبانی نظری و دیدگاه خبرگان حوزه مدیریت و سازمان، مؤلفههای زیادی شناسایی و بر اساس میانگینها و انحراف معیار، در نهایت 47 مؤلفه در قالب 14 بُعد اصلی شناسایی شدند. نتیجهگیری: بر اساس روش دلفی علاوه بر مؤلفههای برگرفته از مبانی نظری بر اساس نظر خبرگان، ابعاد ارزشمندی مثل ایمان، شامل توکّل بر خداوند، انطباق با محیط؛ و فضایل شامل صداقت، عدالت، همدردی، بخشش، احترام و ... شناسایی و منجر به الگوی مفهومی سازمان معنویتگرا در آموزش عالی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازمان،آموزش عالی،عوامل سازمانی،سازمان معنویتگرا،معنویت،
عنوان انگلیسی
Identifying the Aspects of Ideal and Spiritual Based Organization in Iran Supreme Education (Islamic Approach)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علی سرلک | mohammad ali
سید رضا سید جوادین | seyed reza
علی نجاتبخش اصفهانی |
سید مهدی ویسه | seyed mehdi
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات