این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۶۰۳-۶۲۶

عنوان فارسی سنجش هوش فرهنگی و بررسی عوامل جمعیت‌شناختی مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش، سنجش هوش فرهنگی و بررسی عوامل جمعیت‌شناختی مؤثر بر آن بوده است. روش: تحقیق در بین 20000 دانشجوی مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی یک دانشگاه دولتی بزرگ انجام شده است. از این جامعه، نمونه‌ای تصادفی به حجم 320 نفر گرفته شد و پرسشنامۀ بومی‌شدۀ هوش فرهنگی (که صحت آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تصدیق شد) در میان آنها توزیع و اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون تی یک نمونه‌ای، ‌تی نمونه‌های مستقل، تحلیل واریانس(ANOVA)، یو من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که میانگین امتیاز هوش فرهنگی در این دانشجویان کمی بالاتر از متوسط است؛ در حالی که تفاوت معناداری در امتیاز هوش فرهنگی از نظر جنسیت، مقطع و رشتۀ تحصیلی بین افراد وجود ندارد؛ متغیّر محل سکونت (خوابگاهی یا غیر خوابگاهی) تفاوت در هوش فرهنگی دانشجویان را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش درخصوص عوامل تشکیل‌دهندۀ هوش فرهنگی، گویای تفاوت معنادار میان انگیزش هوش فرهنگی در میان دختران و پسران؛ دانش فرهنگی در میان دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی؛ و دانش و انگیزش فرهنگی میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایرین است. رشتۀ تحصیلی در هیچ کدام از عوامل، تفاوت معنادار ایجاد نکرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Assessment of Cultural Intelligence Among Iranian Students; Evaluation of Demographic Impacts
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرجان فیاضی |


شمس الدین ناظمی |


محمد علی فتحی | mohammad ali



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات