این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۲۹۷-۳۱۰

عنوان فارسی مقایسۀهوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان و طلاب
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش، مقایسۀ هوش معنوی و هوش هیجانی در بین دانشجویان و طلاب بود. روش: روش تحقیق علی-مقایسه­ای بود. جامعۀ آماری کلیه افراد شاغل به تحصیل در دانشگاه­ها و حوزه­های علمیۀ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1392- 1391 بودند. نمونه­ای به تعداد 160 نفر(شامل 80 نفر دانشجو و 80 نفر طلبه) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­های هوش معنوی کینگ و هوش هیجانیپترایدز ـ فارنهایم استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده گردید. یافته­ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین دو گروه دانشجویان و طلاب از لحاظ نمرۀ کل هوش معنوی و همچنین در زیر مقیاس­های تفکّر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی، تفاوت معناداری وجود دارد(001/0p<). به عبارت دیگر، طلاب نسبت به دانشجویان از هوش معنوی بیشتری برخوردار بودند. از طرف دیگر، طبق یافته­های این پژوهش، بین دو گروه دانشجویان و طلاب، از لحاظ نمرۀ هوش هیجانی تفاوت معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می­دهد، تفاوت دو گروه در هوش معنوی، به فراوانیِ انجام مناسک و رفتارهای دینی در طلاب محدود نمی­شود، بلکه طلاب در خصوص توانایی­های ذهنی مربوط به هوش معنوی، به ویژه تفکّر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی و حتی به لحاظ میانگین در توانایی بسط حالت هشیاری، نمرات بالاتری نسبت به دانشجویان کسب کرده­اند. بنابراین، می­توان با تقویت این دو هوش در بین این دو گروه تأثیرگذار در جامعه، به توانمندسازی آنها کمک نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، هوش هیجانی، دانشجویان، طلاب،

عنوان انگلیسی A Comparison of Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence of College Students and Religious Students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر صبحی قره ملکی |


پرویز پرزور |



نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_176_dc6477ca80a1f31e911598427e2b3e3f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات