این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 11 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۲۹۷-۳۱۰
عنوان فارسی
مقایسۀهوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان و طلاب
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از این پژوهش، مقایسۀ هوش معنوی و هوش هیجانی در بین دانشجویان و طلاب بود. روش: روش تحقیق علی-مقایسهای بود. جامعۀ آماری کلیه افراد شاغل به تحصیل در دانشگاهها و حوزههای علمیۀ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1392- 1391 بودند. نمونهای به تعداد 160 نفر(شامل 80 نفر دانشجو و 80 نفر طلبه) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای هوش معنوی کینگ و هوش هیجانیپترایدز ـ فارنهایم استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده گردید. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین دو گروه دانشجویان و طلاب از لحاظ نمرۀ کل هوش معنوی و همچنین در زیر مقیاسهای تفکّر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی، تفاوت معناداری وجود دارد(001/0p<). به عبارت دیگر، طلاب نسبت به دانشجویان از هوش معنوی بیشتری برخوردار بودند. از طرف دیگر، طبق یافتههای این پژوهش، بین دو گروه دانشجویان و طلاب، از لحاظ نمرۀ هوش هیجانی تفاوت معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد، تفاوت دو گروه در هوش معنوی، به فراوانیِ انجام مناسک و رفتارهای دینی در طلاب محدود نمیشود، بلکه طلاب در خصوص تواناییهای ذهنی مربوط به هوش معنوی، به ویژه تفکّر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی و حتی به لحاظ میانگین در توانایی بسط حالت هشیاری، نمرات بالاتری نسبت به دانشجویان کسب کردهاند. بنابراین، میتوان با تقویت این دو هوش در بین این دو گروه تأثیرگذار در جامعه، به توانمندسازی آنها کمک نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش معنوی، هوش هیجانی، دانشجویان، طلاب،
عنوان انگلیسی
A Comparison of Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence of College Students and Religious Students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر صبحی قره ملکی |
پرویز پرزور |
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_176_dc6477ca80a1f31e911598427e2b3e3f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات