این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 7 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۵، شماره ۱۴، صفحات ۱۰۱-۱۲۶
عنوان فارسی
بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان)
چکیده فارسی مقاله
هدف: بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با میزان مسئولیتپذیری دانشجویان. روش: نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7132 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان، 364 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به دست آمد.ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامۀ هوش اخلاقی در قالب 40 گویه در سه مؤلفه(راستگویی، بخشش و دلسوزی)، پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی در قالب 24 سؤال در چهار مؤلفه(مشارکت، انسجام، تعلّق و اعتماد اجتماعی) و پرسشنامۀ مسئولیتپذیری در قالب 42 سؤال در پنج مؤلفه(خودمدیریتی، امانتداری، وظیفهشناسی، سازمانیافتگی و پیشرفتگرایی) بود. روایی محتوایی و سازۀ پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامۀ هوش اخلاقی 83/0، سرمایۀ اجتماعی 87/0 و مسئولیتپذیری 91/0 برآورد شد. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام گرفت. یافتهها: میانگین هر یک از مؤلفههای هوش اخلاقی، سرمایۀ اجتماعی و مسئولیتپذیری، از میانگین نظری(3) بیشتر است. بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: تلاش در جهت معرفی و شناسایی جایگاه هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی در رشد و پرورش مسئولیتپذیری دانشجویان و نقش آن در آیندۀ زندگی تحصیلی و شغلی آنها دارای اهمیت قابل توجهی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش اخلاقی، سرمایۀ اجتماعی، مسئولیتپذیری، دانشگاه، دانشجو،
عنوان انگلیسی
The Study of Relationship between Moral Intelligence and Social Capital with the Responsibility in Students(Case Study:University of Kashan)
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The purpose of this research is to study the relationship between moral intelligence and social capital with the responsibility in students at University of Kashan. Method: Research type is descriptive correlative. The statistical population consisted of 7132 students' in Universities of Kashan in academic year 2014-2015 that by Morgan table from the 7132, 364 ones were chosen by using stratified randomized sampling .Data collection tools are moral intelligence questionnaire with 40 items in 3 component (honesty, forgiveness & compassion), social capital questionnaire with 24 items in 4 components (social partnership, social integration, social belongings & social trust) and responsibility questionnaire with 42 items in 5 components (self-management, trusteeship, dutifulness, organizing & progressivism). Questionnaires content & construction validity confirmed. reliability coefficients were obtained equal to 0.83 for moral intelligence, 0.87 for social capital and 0.91 for responsibility. Data analyses were used in descriptive level (frequency, percentage, mean & standard deviation) and inferential level (t-test, pearson correlation coefficient, regression, structural equation modeling & path analysis) through Spss and Amos software’s. Results: The findings of the research indicate that the average rate of moral intelligence; social capital and responsibility components are higher than theory average (3). There are positive and significant relationship between moral intelligence and social capital with responsibility. Conclusion: The author of the research concludes efforts to introduce and identify the status of moral intelligence and social capital in the development of student’s responsibility and its role in the future of academic life and career is very important
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید رحیمی |
دکترای مدیریت آموزشی؛ استادیار دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
سید احمد مدنی | seyed ahmad
دکترای برنامه ریزی درسی؛ استادیار دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
آسیه محمدیان |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_259_f0728168cdf5f461d3899edda43bd54a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202726.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات