این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۵، شماره ۱۴، صفحات ۷۷-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی رابطۀ بین جوّ دانشگاه با انگیزش تحصیلی دانشجویان (ارتباطی، مشارکتی، دانشجومحوری، معنوی) (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین جوّ دانشگاه و ابعاد آن با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش: شیوۀ گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری این پیمایش 13281 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و فرمول حجم نمونۀ کوکران، تعداد 373 نفر از آنها به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد شده و محققساخته استفاده و سپس روایی محتوایی پرسشنامۀ محققساخته توسط کارشناسان مربوط تأیید و پایایی کل پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS20 استفاده شد. یافتهها: به طور کلی بین جوّ دانشگاه و انگیزش تحصیلی دانشجویان رابطۀ مثبت وجود دارد. همچنین در بررسی ارتباط بین مؤلفههای جوّ دانشگاه با انگیزش تحصیلی دانشجویان، نتایج حاکی از وجود رابطۀ مستقیم است. نتیجهگیری: هرچه جوّ ارتباطی، مشارکتی، دانشجومحوری و معنوی دانشگاه بالا باشد، انگیزش تحصیلی دانشجویان بالاتر خواهد رفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the Relationship between University Atmosphere and University Students' Educational Motivation. (Contact Quality, Cooperation Quality, Student-Centeredness, Emotional Relations) (Case Study:
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives:The purpose of this study is to evaluate the relationship between university atmosphere and its influence on Isfahan university students' educational motivation. Method: Data collection method is cross-correlation. The population of this measurement includes 13281 students of Isfahan University which 373 students were selected as the study sample through random sampling and sample size estimation Cochran. In order to collect data, standard questionnaire, which was made by the researcher, was used. Then, content validity of that questionnaire was verified by experts and its reliability was estimated through Cronbach Alpha 87/0. SPSS.15 was used for data analysis. Results: The results indicated that generally there is a positive relationship between the university atmosphere and students' educational motivation. Moreover, in terms of evaluating the relationship between university atmosphere indexes and students' educational motivation, the results demonstrated that there is a direct relationship between each component of university atmosphere (Contact quality, cooperation quality, student-centeredness, emotional relations) and students' educational motivation. Conclusion: Based on the findings of this study, the higher the level of university-related Contact quality, cooperative quality, student-centeredness, and emotional one, the higher the level of students' motivation will be.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا علی نوروزی | reza ali
استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
کمال نصرتی هشی | nosrati heshi k
دانشجوی دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مصطفی حاتمی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
زهره متقی |
دانشجوی دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_258_8126fafb1956e296fd2e3accd4639a4c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202725.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات