این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 11 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۵، شماره ۱۵، صفحات ۲۷۳-۲۹۴
عنوان فارسی
مطالعه وضعیت و موانع توجه به مؤلفههای تربیت شهروند اسلامی دردانشگاه ( مطالعه موردی دانشگاه مازندران )
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر درصدد آن است تا مؤلفه های شهروندی اسلامی را بر اساس خوانش متن نهجالبلاغه مورد بحث و بررسی قرار دهد و از رهگذر آن به تبیین موانعی بپردازد که در دانشگاههای کنونی ما بر سر راه تحقق آن قرار دارد. روش: برای انجام این کار مطالعه به دو شیوۀ کمی (از نوع توصیفی) و کیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل دو گروه (اساتید و دانشجویان) و نمونه آماری دانشجویان به تعداد 324 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به صورت نمونه گیری طبقهای به تفکیک جنس، دانشکده و مقطع، انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که توسط محققین و بر اساس مطالعه منابع ساخته شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرانباخ 96/0برآورد گردید و جهت بررسی روایی محتوایی و صوری پرسشنامه، ابتدا جدول تناظر سؤالات تحقیق با سؤالات تهیه و در اختیار اساتید و صاحبنظران قرار گرفت و پس از رفع اشکالات و انجام اصلاحات لازم فرم نهایی پرسشنامه تهیه شده است. جهت پاسخگویی به سوال سوم پژوهش از بین استادان نیز به تعداد ده نفر به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونه گیری زنجیرهای انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که از نظر دانشجویان در دانشگاهها میزان توجه به مؤلفههای ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهروندی اسلامی پایین تر از متوسط ولی مؤلفههای بعد اخلاقی بالاتر از متوسط بوده است. اگرچه از لحاظ آماری دادههای مربوط به این بعد نیز همچون ابعاد دیگر شهروندی اسلامی معنی دار نبوده است. همچنین یافتههای بدست آمده از مصاحبه با استادان نشان میدهد که موانع تحقق شهروندی اسلامی در سه بخش اجرایی – محیط برون سازمانی، ساختار و سیاست گذاریها، مسئولین، نیروی انسانی کارآمد- ، فرهنگی – برنامههای فرهنگی، نیروی انسانی، محیط دانشگاه- و آموزشی – برنامههای وزارت علوم، محتوای دروس، تعاملات استاد دانشجو- قرار دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت که به طور کلی تربیت شهروند اسلامی در دانشگاه محقق نشده است. به سخن دیگر دانشگاه در عمل برنامه روشنی برای تحقق تربیت شهروند اسلامی ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت، شهروند، اسلام، دانشگاه، موانع،
عنوان انگلیسی
A Study of Situations and Obstacles of Educational Elements of Islamic Citizenship in University (Case Study: University of Mazandaran)
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of this article is to assess educational elements of Islamic citizenship in university based upon the text of Nahjo-al-ballaghe, by which it tries to determine the obstacles which universities are facing in order to fulfill this. Method: The method of study is quantitative (descriptive) and qualitative. The statistical society of study is consisted of two groups (professors and students) and the statistical sample of students is chosen from 234 students by applying the Cochran formula and also by using classes-based sampling divided by sex, faculty and stage. The equipment of study is a questionnaire which is provided by researchers and by studying the available sources. The stability of questionnaire is evaluated by Cronbach alpha and in order to study the content and form stabilities of the study, firstly, the mapping table of study’s questions was given to professors and experts and after the necessary modifying ,the final form of questionnaire was produced. Among professors by applying the method of chained sampling, 10 persons of them was chosen in order to respond to the third question of the study and the data is gathered by semi-structured interview. Results: The results indicate that in students’ viewpoints the attention to elements of Islamic citizenship in university is below the average regarding political, economical and social aspects; nevertheless, the elements regarding moral aspect is above the average. Although, regarding statistical data of the latter aspect, similarly the other aspects of Islamic citizenship, was not meaningful. And also the results revealed through the interviews with professors show that the obstacles of fulfilling of Islamic citizenship lied in three administrative domains: external environment, structure and policies, administrators, efficient human resources , cultural :cultural plans ,human resources, university’s environment and educational : Ministry of Science programs, course content, student-teacher interaction. Conclusion: The authors of the article conclude in general universities haven’t fulfilled Islamic citizenship and didn’t have any practically clear program in order to fulfill Islamic citizenship
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
education, citizenship, islam, university, obstacles
نویسندگان مقاله
عرفانه قاسم پور خوشرودی | ghasempour khoshrody
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حجت صفار حیدری | saffar heidari
دانشیار تاریخ و فلسفه اموزش و پرورش. گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_282_7ba019752a97893fb7c65147a92776fa.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202720.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات