این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۵، شماره ۱۵، صفحات ۲۰۱-۲۲۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین استفاده از رسانه‌های جمعی واعتماداجتماعی دردانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: امروزه ویژگی­های دنیای معاصر منتج به اهمیت فزایندۀ اعتماد در بسیاری از حوزه­های زندگی اجتماعی شده است، به­طوری­که توسعۀ جامعۀ مدنی، سرمایۀ اجتماعی و رشد و شکوفایی دموکراسی از محصولات بلافصل اعتماد هستند. در چنین جامعه­ای رسانه­های جمعی نقش و رسالت مهمی بر عهده دارند و با اعتماد اجتماعی وارد روابط دوسویه می­شوند. پژوهش حاضر در پی این می­باشد که رابطۀ ابعاد اعتماد اجتماعی را با رسانه­های جمعی در دو شکل داخلی (رادیو و تلویزیون و مطبوعات) و خارجی (رادیو ، ماهواره و اینترنت) مورد بررسی قرار دهد. روش: پژوهش حاضر به ‌صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی و بهره‌گیری از پرسش‌‌نامه محقق‌ساخته صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل می‌دهند. حجم نمونه با استفاده از جدول لین،400 نفر برآورد شده است. یافته­ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میزان استفاده از رسانه­های خارجی با اعتماد میان فردی و تعمیم­یافته رابطه معناداری مشاهده نشد، اما بین میزان استفاده از رسانه­های داخلی با اعتماد بین­فردی، تعمیم­یافته و نهادی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد، این در حالی است که بین رسانه­های خارجی با اعتماد نهادی، رابطه معکوسی مشاهده شد. نتیجه­گیری: رسانه­های داخلی باعث افزایش اعتماد اجتماعی و رسانه­های خارجی باعث کاهش آن می­شوند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Use of Mass Media and Social Trust among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays due to the unique characteristics of the world, social trust is being one of the main topics in social life. Therefore development of civil society, social capital and the growth of democracy are immediate products of trust. Objectives: This study set out with the aim of assessing the relationship between the local media (radio, TV and newspapers) and foreign media (radio, satellite, and the Internet) with social trust. Method: In the present survey we used multistage cluster sampling and a researcher-made questionnaire. The population of the study includes students of Mazandaran University and the sample size is determined using Lin Table equaled as 400. Results: Overall results suggest that there was no significant relationship between the foreign media usage and generalized trust and interpersonal trust as well .Moreover there is a direct and significant relationship between the local media usage and generalized, interpersonal and institutional trust, while there has been an inverse and significant relationship between institutional trust and the foreign media usage. Conclusion: Social trust is increased through using local media and vice versa is reduced through using foreign media.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social trust, use of mass media, local media, foreign media

نویسندگان مقاله حکیمه السادات شریف زاده |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

سیداحمد میرمحمدتبار | seyed ahmad
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مریم سهرابی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_278_5c2c555b6bafd711bf9390fc942cae4f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202716.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات