این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 8 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۵، شماره ۱۶، صفحات ۳۰۷-۳۲۶
عنوان فارسی
تحلیل رابطۀ بین مهارت زندگی و مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه کاشان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطۀ بین مهارتهای زندگی با میزان مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی- همبستگی بوده، جامعۀ آماری آن، کلیۀ دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 شامل 7132 نفر بود که با استفاده از فرمول حجم نمونۀ کوکران و به روش تصادفی طبقهای، 237 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق، دو پرسشنامۀ استاندارد «مهارت زندگی» و پرسشنامۀ استاندارد «مسئولیتپذیری» بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت در شش مؤلفه بود که روایی هر دو به صورت محتوایی توسط کارشناسان، تأیید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت زندگی، 86/0و مسئولیتپذیری، 91/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون تی) با استفاده از نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. انجام گرفت. یافتهها: میانگین هر یک از مؤلفههای مهارت زندگی و مسئولیتپذیری در دانشجویان، بالاتر از حد متوسط بود. بین مهارت زندگی و مؤلفههای مسئولیتپذیری رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد مهارت زندگی قابلیت پیشبینی مسئولیتپذیری دانشجویان را دارد. همچنین بین مهارتهای زندگی و مسئولیتپذیری دانشجویان، بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشتۀ تحصیلی و سال ورود معنادار است. نتیجهگیری: آموزش مهارت زندگی، فرد را قادر میسازد مسئولیتهای نقش فردی و اجتماعی خود را بپذیرد و نیازها، انتظارات و مسائل روزانه را به شکل اثربخشی پاسخ دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت زندگی، مسئولیتپذیری، دانشجویان، دانشگاه،
عنوان انگلیسی
The Analysis of Relationship between Life Skills and Responsibility in Students at University of Kashan
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives:The purpose of this research was an analysis of relationship between life skills and responsibility in students at University of Kashan. Method: Research type was applied research & descriptive correlative. The statistical population consisted of 7132 students' University of Kashan in academic year 2014-2015 that by Cocran Formula and by using stratified randomized sampling, 237 were selected. Data collection tools were life skills questionnaire with 41 items and responsibility questionnaire with 42 items in components in terms of Likert five scales. Questionnaire content validity is confirmed by experts. Through Cronbach, s alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.86 for life skills and 0.91 for responsibility. Data analyses were used in level inferential statistics (Pearson correlation coefficient, t-test, regression) through Spss software. Results: The Findings of the survey shows that means of life skills and responsibility components are bigger than average. There are positive and significant relationship between life skills and responsibility components. Regression coefficient revealed life skills have predictability factors for responsibility. Also there are not positive and significant differences between life skills and responsibility in students in terms of gender & academic degree but the difference is significant based on field of study & iterance years. Conclusion: The author of the research concludes Life skills training, enables individual to accept responsibilities for personal and its social role and answer needs, expectations and daily issues effectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
life skills, responsibility, students, university
نویسندگان مقاله
حمید رحیمی |
استادیار دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_290_6f5ed2e3998684bcd4fd8076b1cb206f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202707.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات