این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۵۳۷-۵۵۸

عنوان فارسی اثربخشی هوش معنوی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان بود. روش: روش تحقیق مطالعه حاضر آزمایشی با کارآزمایی بالینی است که با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان پسر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 بود که 40 دانشجو (دارای میانگین پایین تر از نقطه برش در مقیاس کیفیت زندگی و شادکامی) از میان جامعۀ آماری به صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کیفیت زندگی و مقیاس شادکامی بود. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیّری (MANCOVA) نشان داد که بین دو گروه دانشجویان آزمایش و گروه کنترل در عملکرد جسمانی، نقش جسمانی، درد بدنی، عملکرد اجتماعی، نقش هیجانی، سلامت عمومی، سرزندگی، سلامت روانی و شادکامی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P)؛ بدین معنی که کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان گروه آزمایش بعد از آموزش هوش معنوی افزایش یافته است. نتیجه‌گیری: از آموزش هوش معنوی می‌توان برای ارتقای کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، کیفیت زندگی، شادکامی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Spiritual Intelligence Training on Quality of Life and Happiness of Students Covered by Imam Khomeini Relief Committee
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study examined the effectiveness of spiritual intelligence on quality of life and happiness of students. Methods: The research method was a clinical trial to test the pre-test and post-test with the control group.The study population included all male students covered by the Imam Khomeini Relief Committee "any" city of Ardabil in the academic year 2014-2015 that were randomly selected for sampling 40 students (with an average lower than the cut-off point on the quality of life and happiness scale).The instruments include a questionnaire quality of life and happiness scale. Results: The results of the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that there are significant differences between two groups of students tested and control group in physical function, physical role, bodily pain, social functioning, emotional role, general health, vitality, mental health and happiness.This means that increased after spiritual intelligence training quality of life and happiness of students the experimental group. Conclusion: Thus we can conclude that the spiritual intelligence can be used to improve the quality of life and happiness of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله spiritual intelligence, quality of life, happiness, students

نویسندگان مقاله اسماعیل سلیمانی |
استادیار روان شناسی دانشگاه ارومیه، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

محمود نجفی |
استادیار روان شناسی دانشگاه سمنان، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سجاد بشرپور |
دانشیار روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی. گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

علی شیخ الاسلامی |
استادیار روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_307_56df24e9473f0daf928ea067456a00e0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202703.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات