این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۹۷-۱۱۴

عنوان فارسی نقش هوش فرهنگی در رهبری تحول‌آفرین دانشگاهها (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله هدف: تعامل بین فرهنگی یکی از جنبه‌های رهبری اثربخش در محیطهای چندفرهنگی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش فرهنگی و رهبری تحول‌آفرین است. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری، کارکنان دانشکده‌های علوم رفتاری دانشگاه تهران به تعداد 267 نفر است که از طریق فرمول کوکران و نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی، 144 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2003) با ضریب آلفای 83/0 و رهبری تحول‌آفرین باس و آویولو(1985) با ضریب آلفای 98/0 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمونهای آماری تی تک‌نمونه‌ای، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک‌‌راهه و رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد هوش فرهنگی و مؤلفه‌های چهارگانۀ آن با رهبری تحولی رابطۀ مثبت و معنادار داشتند. ضریب رگرسیون نشان داد تنها مؤلفۀ انگیزشی هوش فرهنگی قادر به پیش‌بینی رهبری تحولی بود. نتیجه‌گیری: برخورداری از هوش فرهنگی به کارکنان دانشگاهی این فرصت را می‌دهد که به جای قضاوت دربارۀ خوب یا بد بودن فرهنگها، آمادگی پذیرش و درک آنها را داشته باشند و در استفاده از رهبری تحولی، به آنها و رهبران دانشگاهی کمک قابل توجهی می‌کند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Cultural Intelligence in Transformational Leadership of Universities (Case Study: Tehran University)
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Cross-cultural interaction is one of the effective leadership aspects in multi-cultural environments. This study investigates the relationship between cultural intelligence and transformational leadership. Method: The research is descriptive and correlation. The statistical population consists of 267 employees of behavioral science faculties of Tehran University and through Cochran formula and partial stratified sampling, 144 subjects were selected. In order to collect the data, Cultural Intelligence Scaleby And etc (2003)with Cronbach’s alpha of .83 and transformational leadership by Bass & Oliva (1985) with Cronbach’salpha of .98 were used. To analyze the data,one-sample t-test,Pearson correlation, one-way ANOVA and regression were used. Results: The results show that there is a positive and significant relationship between cultural intelligence and its four factors and transformational leadership. Regression coefficient showed that only motivational factor of cultural intelligence was able to predict transformational leadership. Conclusion: Having cultural intelligence provides this opportunity to employees to have the ability to accept and understand these cultures rather than judging about good or bad of cultures and helps them and deans significantly in applying transformational leadership 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رباب ملایی |
کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

جواد پورکریمی |
عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود احمدزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_336_b5a726a3807eda90f68f347263b669ca.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202697.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات