این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 7 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۱۷-۴۴
عنوان فارسی
بررسی چرایی دگرگونیهای گروه مرجع در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف: نوشتار حاضر به بررسی چرایی دگرگونیهای گروه مرجع در بین دانشجویان پرداخته است. روش: انجام تحقیق حاضر به شیوۀ فراتحلیل است و هر پژوهش به عنوان یک واحد تحلیل در فراتحلیل حاضر است. جامعۀ آماری، شامل متون پژوهشی در خصوص گروه مرجع دانشجویان در پنج سال اخیر است. یافتهها: در مجموع گروههای مرجع و دیگرانِ مهم، اکثریت قابل توجهی از دانشجویان در عرصههای مختلف، نمایندگان فرهنگ بومی(دینی و ملی) جامعۀ ایراناند. همچنین اکثر دانشجویان دارای تمایلات مذهبی، جوانمردانه و مردمی، اصلاحطلبانه، عدالتخواهانه و ضداستعماری و مخالف با سلطۀ بیگانگاناند و قهرمانان و نمادهای این عرصهها در میان دیگرانِ مهم و شخصیتهای مورد علاقۀ آنان جایگاه ممتازی دارند. نتیجهگیری: الگوپذیری از والدین بهعنوان گروه مرجع و مؤثرترین عامل جامعهپذیری برای پسران نسبت به دختران تضعیف شده است؛ پیشنهاد میشود از طریق کانالهای آموزشی و اطلاعرسانی فرصتهایی بهوجود آید تا با تقویت کارکرد، جاذبه و پویایی خانوادهها، جایگاه خانواده در بین پسران نیز احیا شود. برای رسیدن به این هدف، جامعۀ دانشگاهی و گروه همسالان به عنوان دو گروه مورد پذیرش پسران میتوانند کمک و نقش چشمگیر داشته باشند. لازم است آموزش و پرورش تأثیر زیادی در ارائۀ الگوهای رفتاری داشته باشد طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق، آموزش و پرورش نقش مؤثری را ایفا میکند. تدوین اهداف فرهنگی صحیح جامعه منطبق بر ارزشهای دینی و ملی و انطباق برنامههای اقتصادی و توسعۀ کشور بر این اهداف بسیار مهم است
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Analysis of Resource Group Changes among Students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aims at analyzing the changes of resource group among university students. Method: The method of the survey is meta-analysis and each research is considered as a unique research. The statistical community of the paper includes research texts about resource group of university students in resent 5 years. Results: The results of the research indicate the resource groups and other important figures are a considerable majority of university students in different fields and are the representative of Iranian native (religious and national) community. Moreover most of the students have religious tendency, reformist, and justice and anti imperialism. They praise and magnify the symbols and heroes of this field. Conclusion: The authors of the article conclude that considering parents as a pattern and resource group (the most effective factor in social formation) among boys has been decreased in comparison with girls. The article suggests the development and strengthening of family's dynamic function and attraction among boys by the means of educational channels and informing Medias. To maintain the mentioned goal; two groups are concerned: academic society and of the same age groups. The present research then concentrates on the major role of educational and training organizations with a focus on religious and national values of the society and economic development programs of the country
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر هزار جریبی |
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
رضا صفری شالی | safari shali
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_333_3103288af60f84a2fd08b7c7c6fbfb05.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202694.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات