این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۹، صفحات ۲۱۱-۲۳۲

عنوان فارسی رابطۀ اینترنت با نگرش افراد نسبت به اثرات اینترنت بر روابط اجتماعی و رفتار مذهبی در شهرستان بیرجند
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ میزان و نوع استفاده از اینترنت با نحوۀ نگرش دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان نسبت به اثرات استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی(ارتباطات دوستی واقعی، ارتباطات خانوادگی، ارتباط مجازی با جنس مخالف) و رفتار مذهبی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع همبستگی و نمونۀ پژوهش، شامل 500 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان شهرستان بیرجند بودند که تجربۀ استفاده از اینترنت را داشتند و از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از نگرش‌سنج محقق‌ساختۀ اثرات اینترنت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش، از روش آماری رگرسیون چند متغیّره استفاده شد. یافته‌ها: میزان و نوع استفاده از اینترنت به عنوان متغیّرهای پیش‌بین، می‌تواند متغیّرهای ارتباط اجتماعی(ارتباط دوستی، ارتباط درون‌خانوادگی، ارتباط مجازی باجنس مخالف) و باورها و رفتارهای مذهبی را به عنوان متغیّرهای ملاک، پیش‌بینی کند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش بسته به اینکه افراد از کدام یک از امکانات اینترنت استفاده می‌کنند، در هر دو گروه دانش‌آموزان و دانشجویان، متفاوت یا یکسان است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینترنت، روابط اجتماعی، رفتار مذهبی، دانش‌آموزان، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Relationships between Internet and Attitude of Individuals to the Effects of the Internet on Social and Religious Behavior in the City of Birjand
چکیده انگلیسی مقاله This study aimes to investigate the relationship between the amount and type of Internet use by high school and university student's attitudes towards Effects include the use of the Internet on social relations (real friendship, family relationships, and virtual relationships with the opposite sex) and religious behavior. Methods: This study was correlational and the sample consisted of 500 high school and university students in Birjand city that had experience of using the Internet who were selected through convenience sampling. Data were collected through a self-made attitude of the effects of the Internet. Data were analyzed through multivariational regression. Results: The results of the reseach indicated that the amount and type of the Internet use as predictor variables, can predict social communication variables (friendship, communication within the family, relationships & sex opposed to virtual), religious beliefs and behaviors as criterion variables. Conclusion: The authors of the present article conclude depending on the facilities of the internet that participants use, the result is different or the same in both groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هاجر خباز |
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محسن آیتی |
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

محمد رضایی |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_355_13feb5fe3c392326cf83a194b8e83492.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202688.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات