این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۹، صفحات ۱۹۱-۲۱۰

عنوان فارسی رابطۀ دینداری و امید به آینده در بین دانشجویان دانشگاه یزد
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ دینداری و امید به آینده در بین دانشجویان دانشگاه یزد انجام شده است. روش: روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه یزددر سال تحصیلی 94-93 بودند که 374 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمون امید به آیندۀاسنایدر و همکاران(1991) و آزمون محقق‌ساختۀ دینداری بر اساس الگویگلاک و استارک(1968)به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دینداری دانشجویان و امید به آینده در آنها رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ابعاد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و دانشی، با امید به آینده، رابطۀ مثبت و معناداری داشتند؛ ولی بُعد مناسکی با امید به آینده رابطۀ معناداری نداشت. نتیجه‌گیری:افزایش سطح دینداری دانشجویان به تقویت امید به آینده در بین آنها منجر می‌شود و لازم است از این پتانسیل برای افزایش امید به آینده دانشجویان استفاده شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید به آینده، دانشجویان، دینداری، دانشگاه، اعتقادات،

عنوان انگلیسی The Relationship between Religiosity and Hope to the Future among Students of Yazd University
چکیده انگلیسی مقاله The present research aims at investigating the relationship between religiosity and hope to the future among students of Yazd University. Method: The used method in this study was descriptive of correlation kind. The statisticall population of the research included Yazd University students in the academic year 93-94, who 374 people of them were selected and studied through stratified random sampling method. Hope to the future Snyder’s test and religiosity test made of researcher on the basis of Gluck and Stark pattern were used as a research tool. Results: The results showed a positive and significant relationship between religiosity students and their hope to the future. Also, there was a significant positive relationship between the belief, emotional, and intellectual dimensions with hope to the future, but there wasn’t a significant relationship between the ritual dimensions with hope to the future. Conclusion: Religiosity plays an important role in increasing the hope to the future among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علیرضا افشانی | seyed alireza
دکترای جامعه شناسی، دانشیار جامعه شناسی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

زینب جعفری |
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_354_7d99a0bde7487002b03288aaaeeb7e98.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202687.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات