این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۹، صفحات ۱۷۳-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی نقش اعتکاف در بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین مسائل اساسی کشورهای جهان، تأمین سلامت و بهزیستی روانی افراد است. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتکاف در بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف اجرا شد. روش: به منظور اجرای پژوهش، از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای تهران بودند که از بین آنها دو دانشگاه به صورت در دسترس انتخاب شدند و سپس از میان دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف، 140 دانشجو (70 دختر و 70 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف(1980) یک بار قبل از شروع مراسم اعتکاف و یک بار پس از پایان اعتکاف، به همراه گروه کنترل مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها: 1. بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان معتکف، بعد از اتمام مراسم اعتکاف نسبت به قبل از آن بیشتر بود. 2. بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان معتکف، بیشتر از دانشجویان عادی بود. نتیجه‌گیری: ارزیابی و شناخت ابعاد بهزیستی روان‌شناختی و ارتباط آن با دین و ساختارهای مذهبی، به خصوص اعتکاف، روزه و عفو و تأیید این نتایج در تحقیقات مختلف می‌تواند راهکارهای اساسی را در تأمین بهداشت روانی جامعه به همراه داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتکاف، بهزیستی روان‌شناختی، بهداشت روان،

عنوان انگلیسی The Role of Religious Seclusion in Psychological Well-Being of Students
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important concerns of world, s countries is ensuring of health and individuals mental well-being. The objective of this study is to investigate the role of etikaf (seclusion in a mosque for the porpose of the ritual worship) on the psychological well-being of the students participating in the ceremony of etikaf. Method: For the study, the pretest-posttest with control group design was used. The statistical population consisted of all of the students of universities in Tehran that of which two universities were selected as an available sample. And then between the students participating in the ceremony 140 students (70 girls and 70 boys) were selected randomly and using the Psychological well-being scale by Rif (1980), at one time before and again after the ceremony with the control group were tested. Results: The results showed that: 1) the psychological well-being of the students was more after the ceremony comparing with the before of ceremony. 2) The Psychological well-being of the students was more compared with the ordinary students. Conclusion: The evaluation and recognition of the components of the psychological well-being and its relationship with religion and religious structures, especially etikaf, fasting and forgiveness and also confirmation can include fundamental ways to have community mental health results in various researches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله etikaf psychological well-being, mental health

نویسندگان مقاله کبری نصیری |
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهدی زارع بهرام آبادی | zare bahramabadi
دکترای مشاوره، استادیار گروه علوم رفتاری، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی سازمان سمت

سلیمان احمد بوکانی |
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سمیه ولیزاده |
کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_353_cb8b6e0e47d883395cdf8ae99b88deb3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202686.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات