|
تاریخ علم، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ماهیت زاویه؛ زمینۀ تاریخی و تصحیح «رساله فی الزاویه» اثر شمسالدین محمد خفری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زاویه منقسم میشود و برابری و نابرابری را میپذیرد. بنا بر این باید آن را کمیت دانست. از طرفی از تعریف اقلیدس از زاویه، چنین برمیآید که باید آن را ذیل مقولۀ مضاف طبقهبندی کرد. همچنین زاویه، قابل اطلاق بر خمیدگی عارض بر سطح است. از این جهت، باید آن را کیفیت دانست. اشکال ناشی از قضیۀ شانزدهم مقالۀ سوم اصول اقلیدس نیز مانع دیگری در راه ارائه تعریف برای زاویه است. در این مقاله ضمن ارائۀ انواع دیدگاهها در مورد ماهیت زاویه در دورۀ اسلامی و پیش از آن و نقد آنها، به تصحیح و شرح رسالهای از شمسالدین محمد خفری در این باره پرداختهایم |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اقلیدس، شمسالدین محمد خفری، ماهیت زاویه، |
|
عنوان انگلیسی |
The Essence of Angles; Chronicle and Critical Edition of Shams al-Dīn Muḥammad al-Khafrī's Treatise on Angle |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Angles accept equality and non-equality and can be divided. So, we should catagorize them in quantities. On the other hand, due to Euclid's definition of plane angle that Angle belongs to the category of relations. Then again, angle predicate flection of plane or solid. Therefore, it should be categorized as a quality. Also, the problem arising from the proposition III/16, complicated the essence of angles. In this article, we are going to study the opinions about the essence of angles and criticize them and introduce an essay of al-Khafrī on the angle with providing a critical edition and commentaries on it |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید احسان حسینی | پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jihs.ut.ac.ir/article_73381_df421ae3ec64fbbea78cebd3fa9d4a3a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/674/article-674-2021904.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|