این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های حسابداری و حسابرسی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۴۳-۶۰

عنوان فارسی ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات حسابداری زیست‌محیطی و اجتماعی در ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده: این پژوهش به ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات حسابداری زیست‌محیطی و اجتماعی در بورس اوراق بهادار تهران می‌پردازد. برای اندازه گیری و مقایسه کمیت و ماهیت افشای زیست‌محیطی و اجتماعی شرکت‌ها از تحلیل محتوی استفاده شده است. این پژوهش سطح افشای اطلاعات زیست‌محیطی و اجتماعی را با تعداد جمله اندازه‌گیری می‌کند. در این پژوهش 66 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره‌ی زمانی 1389-1385، بررسی شده است. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از آمار توصیفی و آمار استنتاجی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، شرکت‌های ایرانی ترجیح می‌دهند اطلاعات زیست‎محیطی و اجتماعی را در گزارش هیئت مدیره به‌شکل اطلاعات اخباری افشا کنند. بیشترین افشا در بخش منابع انسانی و سپس در بخش محصولات و خدمات بوده است. ما همچنین یافتیم که شرکت‌ها تمایل دارند اخبار بی‌طرفانه سپس اخبار خوب را بیشتر از اخبار بد افشا کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمّیت افشا، ماهیّت افشا، افشای زیست محیطی و اجتماعی، تحلیل محتوی،

عنوان انگلیسی Assessment of the Quantitative and Nature of Social and Environmental Information Disclosure in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: This study Assessment of the quantitative and nature of social and environmental Information disclosure for the Listed Companies in the Tehran Security exchange. To measure and compare the quantity on the nature of corporate social and environmental disclosure (SED), content analysis was employed. This study measures the level of SED With numbers of sentence. Our study sample included 66 listed Companies in the Tehran Security exchange (TSE) during 1385 to 1389. For analysis of research findings, both descriptive and inferential statistics have been used. The results of the study shows that firms in Iran prefer to disclosure social and environmental information in directors reports in from of narrative information. The dominant area of SED is human resources and the next area is products and service contribution. We also find that firms to be more inclined to disclosure neutral news that good news rather than bad news.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قدرت‌الله طالب‌نیا‎ |
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهرلن، ایران.

رضیه علی خانی |
دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

مهدی مران جوری |
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://acctgrev.ut.ac.ir/article_73237_1f90d6d364cb0538481c0b45d174c98e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/643/article-643-2005523.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات