|
علوم و تکنولوژی پلیمر، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۵۶-۲۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر روش ساخت کامپوزیتهای کربن- فنولی بر مقاومت فداشوندگی آنها |
|
چکیده فارسی مقاله |
کامپوزیتهای کربن - فنولی به دلیل مقاومت گرمایی، فداشوندگی و استحکام زیاد کاربرد گستردهای در نازل موتور پرتابههای سوخت جامد دارند. این نوع از کامپوزیتها باید قابلیت تحمل دما و فشار زیاد ناشی از عبور گازهای احتراقی نازل را داشته باشند. از عوامل اثرگذار بر سرعت سایش کامپوزیتهای فداشونده، مقدار تخلخل موجود در این نوع از کامپوزیتهاست. برای کاهش درصد تخلخل در نمونههای ساخته شده باید شرایطی فراهم آورد که خروج مواد فرار و حلالهای موجود در زمینه کامپوزیتهای پلیمری بهراحتی انجام شود. از اینرو در پژوهش حاضر، برای کاهش درصد تخلخل نمونههای کامپوزیتی کربن- فنولی از روش قالبگیری درون کیسه خلأ و پخت اتوکلاو استفاده شده است. دستهای از نمونههای کربن - فنولی نیز به روش پخت اسیدی ساخته شدهاند. برای مقایسه اثر روش ساخت بر مقاومت فداشوندگی کامپوزیتهای کربن- فنولی، مطابق استانداردASTM E258-80 ، از دو روش مشعل اکسیاستیلن و مشعل پلاسما استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد، افزایش چگالی و کاهش مقدار تخلخل در کامپوزیت های کربن- فنولی باعث افزایش بازده فداشونده میشود. درصد تخلخل نمونههای ساخته شده به روش اتوکلاو تا %60 کمتر از نمونههای ساخته شده به روش پخت اسیدی است. همچنین، این روش باعث کاهش سرعت سایش خطی این نمونهها شده است. وجود پلیوینیل بوتیرال رزین به عنوان افزودنی مناسب باعث افزایش چقرمگی ساختار کامپوزیت شده است. این افزایش چقرمگی باعث کاهش اثرهای گرمامکانیکی و در نتیجه کمترشدن سرعت سایش شده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Manufacturing Method of Carbon/Phenolic Composites and its Implication on Ablative Charactristics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Carbon/phenolic composites are used in the nozzle parts of solid rocket motors due to their heat-resisting, ablation, and high strength characteristics, which are required to endure the high temperature and pressure of combustion gas passing through the nozzle. One of the most important factors on erosion rate is the void content of the ablative composites. Facilities should be designed to simplify the exhaust of volatile components, in order to reduce the void content in the manufactured samples. Accordingly, to reduce the void percentage of carbon/phenolic composites in this study, samples were manufactured by the vacuum bag molding technique and cured in an autoclave. In order to compare the effect of manufacturing process on the ablation characteristics of carbon/phenolic composites, another batch of samples was produced by the acid curing method. The specimens were exposed to plasma torch flame based on ASTM E285-80. The results showed that the void percentage of samples which was manufactured by the autoclave process was 60% lower than the acid-cured samples, and this led to reduce the linear erosion rate of these composites. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جمال زمانی | تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مکانیک، صندوق پستی 1999-19395 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
وحید موسی بیکی | musa beyki هران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مکانیک، صندوق پستی 1999-19395 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jips.ippi.ac.ir/article_909_311.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/968/article-968-197199.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|