حیات، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۲۲۰-۲۳۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش های قبل از عمل بر درد بعد از عمل‌های جراحی انتخابی: یک مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: درد بعد از عمل جراحی یکی از چالش‌های بالینی برای پرستارانی است که مراقبت از بیماران را به عهده دارند. هدف از این مطالعه تعیین اثر آموزش­های قبل از عمل بر درد بعد از عمل‌های جراحی انتخابی بوده است. روش بررسی: پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، CINAHL، Cochrane Library، Web of Science، Scopus و EMBASE به منظور بازیابی مقالات کارآزمایی بالینی که از تاریخ اول ژانویه 2012 تا اول جوئن 2018 به زبان انگلیسی منتشر شده بودند، جستجو شدند. یافته‌ها: از مجموع 153 مطالعه بازیابی شده، 13 مطالعه (2482 نفر) وارد مرور شد. به طور کلی، بیش‌تر مطالعات، آموزش قبل از عمل بر کاهش درد بعد از عمل را مؤثر دانسته‌اند (7 مطالعه، 1678=n). در بقیه مطالعات، تفاوت معناداری بین آموزش و میزان کاهش درد بیمار مشاهده نشده است. همچنین نتایج برخی مطالعات (204=n) نشان داد آموزش همراه با همدلی در نیمی از موارد می‌تواند میزان اضطراب را کاهش دهد. نتیجه‌گیری: آموزش قبل از عمل جراحی به عنوان یک مداخله پیچیده، می­تواند میزان درد بعد از عمل را کاهش دهد. شیوه آموزش تعاملی همراه با همدلی موجب کاهش اضطراب بیمار و همچنین کاهش نیاز به داروهای ضد درد بعد از عمل می­شود. بنابراین، آموزش و تربیت پرستاران ماهر و ارایه‌دهندگان چنین آموزش­هایی برای مدیریت درد بیماران پیشنهاد می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوره قبل از عمل، آموزش، درد، پرستاری، مرور

عنوان انگلیسی Effect of preoperative education on postoperative pain after elective surgery: A systematic review
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Postoperative pain is one of the clinical challenges for nurses who care for patients. The objective of this review was to evaluate the effect of preoperative education on postoperative pain after elective surgery. Methods & Materials: A literature search was done on PubMed, CINAHL, Cochrane Library, Web of Science, Scopus and EMBASE to find the articles published in English on clinical trials from January 2012 to June 2018. Results: Out of 153 studies retrieved, 13 studies (2482 people) were reviewed. Generally, most studies indicated the effectiveness of preoperative education on postoperative pain relief (7 studies, n=1678). In other studies, there was no significant difference between education and the degree of pain reduction in the patient. Also, the results of some studies (n=204) showed that education with empathy could reduce anxiety in half of the cases. Conclusion: Preoperative education as a complex intervention can reduce postoperative pain. Interactive education with empathy reduces patient's anxiety and the need for postoperative analgesics. Therefore, training skilled nurses and the providers of such education is suggested for managing pain in patients.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله preoperative period, education, pain, nursing, review

نویسندگان مقاله عباس حیدری | Abbas Heydari
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran; Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

زهرا سادات منظری | Zahra Sadat Manzari
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran; Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

هادی عباسپور | Hadi Abbaspour
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2475-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/66/article-66-1967390.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات