مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۱۷، صفحات ۱۰۳-۱۲۰

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی از دیدگاه اساتید و دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و توسعه‌ای و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است. در این پژوهش 53 نفر از اساتید و 270 نفر از دانشجویان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی بود و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس.22 انجام شد. یافته‌ها: مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای از نظر اساتید و دانشجویان، از اهمیت بالایی برخوردارند. با این حال، در اولویت‌بندی مؤلفه‌ها از نظر اساتید و دانشجویان، تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، از نظر اساتید و دانشجویان، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی اعضای هیئت علمی به عنوان الگوهای مؤثر در دانشگاه و جامعه، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بر تربیت و کیفیت تفکر دانشجویان و دیگر اعضای جامعه تأثیرگذار است. پیشنهاد می‌شود اعضای هیئت علمی، اصول اخلاقی را در وظایف حرفه‌ای خود، نظیر آموزش و پژوهش، برای افزایش اخلاق حرفه‌ای در محیط دانشگاه و جامعه به کار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، اخلاق حرفه‌ای، اعضای هیئت علمی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing the Components of Professional Ethics of Factually Members from the Perspective of Factually Members and Students of Allameh Tabatabae’i University
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The purpose of this study is to identify and prioritize the components of professional ethics of factually members from the perspective of factually members and students of Faculty of Psychology and Educational Sciences at Allameh Tabatabae'i University. Method: This is an applied and developmental study and a descriptive survey. Using simple random sampling, the study sample consisted of 53 faculty members and 270 students. The data collection instrument for this survey was a research-made questioner. The analysis was performed with SPSS version 22. Result: The major finding of this study is that professional ethics and its components are highly important from the perspectives of both students and faculty members. However, in terms of prioritizing the components of professional ethics there is a significant difference between the perspectives of students and faculty members. Conclusion: According to the findings, the personal andethical characters of faculty members are greatly important in the university campus and society as well. Because the personal and ethical characters of faculty members are directly influential on the quality of education and thinking of students and citizens. It is, then, suggested that factually members should apply ethical principles on their professional tasks such as instruction and research, on and off campus.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ethics, professional ethics, factually members, students

نویسندگان مقاله حمیده رفیعی بلداجی |
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران.

حسن ملکی |
دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی درسی. استاد گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

علی خورسندی طاسکوه |
دکترای مطالعات رهبری آموزشی و سیاست انتقادی. استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://miu.nahad.ir/article_647_b3a8468652949635af92ccf2d388f4b9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-1966043.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات