|
تحقیقات موتور، جلد ۵۳، شماره ۵۳، صفحات ۳۳-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی حرارتی لایی پرخوران به روش تجربی |
|
چکیده فارسی مقاله |
افزایش توان (گشتاور) موتورهای امروزی در کنار کاهش مصرف سوخت و کوچکسازی ابعادی آنها منجر به استفاده از سامانههای پرخورانی هوای ورودی شده است. از آنجا که پرخوران در معرض گازهای داغ خروجی قرار داشته و دورهای کاری آن بسیار بالا است بکارگیری فنآوریهای مکانیکی و موادی خاص و پرهزینه در آنها ضروری است. دمای اجزای مسیر دود این قطعه با سوخت بنزین گاهی تا 950 درجه سلسیوس میرسد و تغییر نقاط کاری موجب خستگی حرارتی آن میشود. از این رو ارزیابی حرارتی از کارهای اساسی طراحی، ساخت و آزمونهای پرخوران و قطعات وابسته به آن مانند واشر پرخوران است. در این مقاله روش جدیدی برای ارزیابی دمای واشر پرخوران یک موتور چهار استوانه بنزینی ارائه شده است. در این روش دمای نزدیکترین نقاط واشر در پرخوران و چندراهه دود اندازهگیری شده و دمای واشر با استفاده از آنها تخمین زده میشود. نتایج نشان میدهد که در این بررسی حداکثر دمای واشر پرخوران به حدود 807 درجه سلسیوس میرسد که با نتایج تحلیلها و سایر اندازهگیری دمایی پرخوران مطابقت دارد. از آنجا که دسترسی به لایی پرخوران و اندازهگیری مستقیم دمای آن کاری دشوار و یا غیرممکن میباشد روش ارائه شده میتواند در ارزیابی حرارتی لایی پرخوران مفید باشد. سپس از دمای اندازهگیری شده در آزمون دوام خستگی حرارتی- مکانیکی لایی پرخوران استفاده شده و نتیجه دمایی بدست آمده در آن ارزیابی شده است. خرابی لایی پرخوران در این آزمون میتواند نشان دهنده صحت دمای بدست آمده باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واشر پرخوران، اندازهگیری دما، چندراهه دود |
|
عنوان انگلیسی |
Thermal Analysis of Turbocharger Steel Gasket via Experimental Test |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Increasing the power (torque) of nowadays engines, along with reduction of fuel consumption and dimensions of them, cause to the use of turbocharged systems. Since turbo chargers are exposed to the exhaust hot gases and have a high operating speed, it is necessary to utilize high technology design and special materials with high cost. The temperature of the exhaust system with gasoline fuel sometimes reaches 950 degrees Celsius, and the change of operating points causes to its thermal fatigue. Hence, the thermal evaluation is one of the basic design activity for manufacturing and testing of turbo charger and its related parts, such as the turbo gasket. In this paper, a new method for evaluating the temperature of a gasket of a four-cylinder gasoline engine is presented. In this method, the temperature of the closest points to gasket is measured at the turbo housing and the exhaust manifold flange, and finally the temperature of the gasket is estimated using them. The results show that in this study, the maximum temperature of the gaskets is about 807 degrees Celsius, which is consistent with the results of analyzes and other turbo charger temperature measurements. Since the access to turbo charger gasket and direct measurements of its temperature is difficult or impossible, the proposed method can be useful in evaluating the temperature of the turbo charger gasket. Then, the measured temperature in the test of durability of thermal-mechanical fatigue was used and the obtained result was evaluated. The failure of gasket in this type of test could indicate the accuracy of the temperature. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Turbo Charger gasket, temperature survey, exhaust manifold |
|
نویسندگان مقاله |
علی ذاکری | A. Zakeri
آرمن آدامیان | A. Adamieyan
آرش محمدی دیزگوینی | A. Mohammadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-691-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/711/article-711-1931033.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تحلیل تجربی قوای محرکه و اجزاء و سامانه های آن |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|