مجله علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی، جلد ۷، شماره ۵۱، صفحات ۵۵-۶۷

عنوان فارسی مدل پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی استرس ادراک‌شده
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی مدل پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی استرس ادراک‌شده انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه‌های تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 382 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، تاب‌آوری (کونور و دیویدسون، 2003)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و استرس ادراک‌شده (کوهن و همکاران، 1983) بودند. داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که متغیرهای تاب‌آوری و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم (با میانجی استرس ادراک‌شده) بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر داشتند. متغیر استرس ادراک‌شده میانجی مناسبی بین تاب‌آوری و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بود و مدل برازش مناسبی داشت (05/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The prediction model of psychological well-being based on resilience and cognitive emotional regulation with mediate role of perceived stress
چکیده انگلیسی مقاله This research aimed to investigate the prediction model of psychological well-being based on resilience and cognitive emotional regulation with mediate role of perceived stress. The study design was cross-sectional from type of correlation. The statistical population was undergraduate girl students at the universities of Tehran in 2017-18 academic years which 382 people were selected as a sample by randomly multistage sampling method. The research instruments was the questionnaires of psychological well-being (Ryff, 1989), resilience (Connor & Davidson, 2003), cognitive emotional regulation (Garnefski & et al, 2001) and perceived stress (Cohen & et al, 1983). The data was analyzed by structural equation modeling method. The findings showed that the variables of resilience and positive and negative cognitive emotional regulation strategies had a direct and indirect (with mediate perceived stress) effect on psychological well-being of girl students. The variable of perceived stress was the proper mediator between resilience and cognitive emotional regulation with psychological well-being of girl students and the model fitted well (P
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه حسن‌زاده نمین |
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

جاوید پیمانی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

طاهره رنجبریپور |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_665701_68e26c3ccc2ab151014ca22401c906da.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1846/article-1846-1907312.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات