|
مجله علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی، جلد ۷، شماره ۵۱، صفحات ۵۵-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تابآوری و تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی استرس ادراکشده |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی مدل پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تابآوری و تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی استرس ادراکشده انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 382 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و استرس ادراکشده (کوهن و همکاران، 1983) بودند. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که متغیرهای تابآوری و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم (با میانجی استرس ادراکشده) بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر داشتند. متغیر استرس ادراکشده میانجی مناسبی بین تابآوری و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بود و مدل برازش مناسبی داشت (05/0P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The prediction model of psychological well-being based on resilience and cognitive emotional regulation with mediate role of perceived stress |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research aimed to investigate the prediction model of psychological well-being based on resilience and cognitive emotional regulation with mediate role of perceived stress. The study design was cross-sectional from type of correlation. The statistical population was undergraduate girl students at the universities of Tehran in 2017-18 academic years which 382 people were selected as a sample by randomly multistage sampling method. The research instruments was the questionnaires of psychological well-being (Ryff, 1989), resilience (Connor & Davidson, 2003), cognitive emotional regulation (Garnefski & et al, 2001) and perceived stress (Cohen & et al, 1983). The data was analyzed by structural equation modeling method. The findings showed that the variables of resilience and positive and negative cognitive emotional regulation strategies had a direct and indirect (with mediate perceived stress) effect on psychological well-being of girl students. The variable of perceived stress was the proper mediator between resilience and cognitive emotional regulation with psychological well-being of girl students and the model fitted well (P |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه حسنزاده نمین | دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
جاوید پیمانی | استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
طاهره رنجبریپور | استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
خدیجه ابوالمعالی الحسینی | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_665701_68e26c3ccc2ab151014ca22401c906da.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1846/article-1846-1907312.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|