|
سیاست گذاری اقتصادی، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۳۱-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر شکل گیری عادات، دیرپایی کالاهای بادوام و چشم و همچشمی در مصرف بین دوره ای خانوارهای ایرانی با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقاله ی حاضر، شکل گیری عادات مصرفی، اثر دیرپایی کالاهای بادوام و پدیده چشم همچشمی در مصرف خانوارهای ایرانی را مورد بررسی قرار میدهد. برای انجام مطالعه ی تجربی، ابتدا دو پرتفوی موزون حاوی عمده ترین دارایی هایی که خانوارها در سبد دارایی های خود نگهداری میکنند، ساخته شده است. سپس، با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته مدل هایی برای برآورد چگونگی تاثیر شکل گیری عادات، دیرپایی کالاها و اثر چشم همچشمی در مصرف برای دوره زمانی 1390-1357 مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که برای کالاهای نیمه بادوام، اثر شکل گیری عادات مصرفی بر اثر دیرپایی کالاها غلبه میکند؛ اما، در مورد کالاهای بادوام این رابطه برعکس میباشد. در حالت ترکیبی (کالاهای بادوام و نیمه بادوام) نیز، اثر شکل گیری عادات مصرفی بر اثر دیرپایی کالاها غالب است. همچنین، نتایج گویای آن است که ضریب اثر چشم همچشمی به طور متوسط برابر 65/0 میباشد که این عدد بیانگر وجود اهمیت بالای مصرف نسبی در الگوی مصرفی خانوارها ایرانی میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا روشن | دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
مصیب پهلوانی | دانشیار اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
محمد نبی شهیکی تاش | mohammad nabi shahiki tash استادیار اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
|
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|