این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 شهریور 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۵۲۱-۵۳۵
عنوان فارسی
ازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام
چکیده فارسی مقاله
در دین زردشتی، شواهدی مبنی بر وجود ازدواج موقت وجود دارد که میتوان آن را با متعه یا ازدواج موقت در فقه امامیه تطبیق داد. اگرچه میان فقهای امامیه و اهل تسنن در تداوم مشروعیت این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد، فقهای امامیه با استناد به قرآن و روایات قائل به تداوم آن هستند. این نوع ازدواج از نظر فقه امامیه مشروع است، اما برای انعقاد آن باید شرایطی احراز شود که در صورت وجود آن شرایط، چنین ازدواجی صورت میپذیرد. در دین زردشتی نیز، اگرچه مبحث مجزایی در رابطه با این نوع ازدواج وجود ندارد، با توجه به شواهد موجود در متون پهلوی باقیمانده میتوان وجود چنین ازدواجی را تأیید کرد. در این پژوهش، نخست به مسئلۀ ازدواج موقت در دین زردشتی با توجه به شواهد مستقیم و غیرمستقیم موجود در متون پهلوی پرداخته شده و سپس همین مسئله از منظر اسلام بررسی شده است. در پایان، به تطبیق موارد مطرحشده و تحلیل شباهتها و تفاوتهای آنها اقدام شده است. بررسیها نشان میدهد که ازدواج موقت در دو دین زردشتی و اسلام شباهت درخور توجهی به هم دارند؛ اگرچه گاه در اهداف و شرایط این نوع ازدواج تفاوتهایی نیز قابل مشاهده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ازدواج موقت، حقوق، دین زردشتی، فقه امامیه،
عنوان انگلیسی
A comparative study of temporary marriage in Zoroastrianism and Islam
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract In Zoroastrian law, there are several indications that denote to the temporary marriage as a legal institution and this can be compared to one law in Imami jurisprudence. Sunni and Imami jurists differ on the continued legitimacy of the temporary marriage which the former believes it to be continued. Temporary marriage is legitimate in the opinion of Imami jurists and it has certain conditions that need to be observed. In Zoroastrian texts, there is no separate chapter discussing this institution but based on the remaining evidence one can infer its existence and attempt a reconstruction. In the first section of this paper, this remaining evidence, direct and indirect, will be discussed and then the main points of the comparison with Imami jurisprudence will be studied taking into consideration similarities and differences. The study shows considerable similarity although the aims and conditions are different on occasions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Imami jurisprudence, law, temporary marriage, Zoroastrianism
نویسندگان مقاله
حسین بادامچی |
استادیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
کلثوم غضنفری |
استادیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
پروین داوری |
کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_58357_468e2648e53d7862c28123d277b15cc0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات