این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۳۷-۴۵۳

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفادۀ دانشجویان دختر از لوازم آرایش
چکیده فارسی مقاله این مقاله در‌صدد بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان از لوازم آرایشی است. روش پژوهش پیمایشی است و داده‌های آن از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری شده‌اند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (5413 نفر) و نمونۀ آماری نیز شامل 378 نفر است. چارچوب نظری مستخرج از نظریه‌های پیربوردیو، آنتونی گیدنز و برایان ترنر است. یافته‌ها نشان دادند که متغیر‌هایی از قبیل تنوع‌طلبی، مصرف‌گرایی، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه‌ای، هویت بازاندیشانه و طبقه اجتماعی، گرایش به آرایش، سن، مقطع و ترم تحصیلی رابطۀ معناداری با میزان استفاده از لوازم آرایشی دارند. در‌مجموع، متغیرهای مستقل توانسته‌اند 37 درصد از متغیر وابسته را تبیین کنند. متغیر تنوع‌طلبی، بهترین پیش‌بینی‌کننده میزان استفاده دانشجویان دختر از لوازم آرایشی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بدن، تنوع‌طلبی، لوازم آرایشی، مصرف‌گرایی،

عنوان انگلیسی Effective factors on the rate of cosmetics use among female students
چکیده انگلیسی مقاله This article aims to investigate the effective factors on the rate of 'cosmetics use' among female students of Kerman Azad University. The research method was Survey, and data was collected by questionnaire. Statistical population comprises all of the female students of Kerman Azad University (N= 5413) and sample size is 378 students. Theoretical framework is extracted from theories of Bourdieu, Giddens and Turner. Findings indicated that variables such as seeking diversity, consumerism, cultural capital, media consumption, reflexive identity, social class, tendency to cosmetics, age, and level of education had significant relationship with the rate of cosmetics use. Generally, independent variables explained 37 percent of dependent variable. Variable of 'seeking diversity' was the best determinant of cosmetics use among the female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله body, consumerism, cosmetics, seeking diversity

نویسندگان مقاله محمد اکبری |
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

داریوش بوستانی |
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

الهام زیدآبادی |
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، واحد کرمان


نشانی اینترنتی http://jwica.ut.ac.ir/article_58352_787470411d9177852484665e03dba411.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات