|
روانشناسی بالینی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۹-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین نشانههای ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونیسازیشده، برونیسازیشده و بهنجار |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نشانه های »ترسیم خود« در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده، برونی سازی شده و بهنجار به اجرا درآمده است. روش: برای شناسایی دانش آموز درونی سازی شده، دانش آموز برونی سازی شده و دانش آموز بهنجار، با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند ، تعداد فرم سیاهه رفتاری کودک در دبستان منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران توزیع گشت و از میان فرم های تکمیل شده 90 n= دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند. آزمون »ترسیم خود« بصورت انفرادی بر روی گروه های نمونه به اجرا درآمد و نقاشی های جمع آوری شده بر اساس جدولی متشکل از نشانه ترسیمی مورد تفسیر قرار گرفت. یافته ها:آزمون خی دو نشان داد که فراوانی ترسیم نشانه ازجمله: ترسیم در پایین صفحه یا در حاشیه آن، عدم ترسیم موها، ترسیم تنه به شکل مربع-مستطیل و غیره در کودکان درونی سازی شده و نشانه از جمله : ترسیم سر بزرگ، ارزنده سازی موها، ترسیم دست ها به شکل کمان رو به پایین و غیره در کودکان برونی سازی شده بطور معنادار بالا بوده است. نتیجه گیری: نشانه ها بیانگر نمادهای ناارزنده سازی خود، پایین بودن اعتماد به نفس و بازداری در گروه درونی سازی شده و نمادهای ارزنده سازی خود و تمرکز بر خویشتن در گروه برونی سازی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The assessment of the distinctive indicators in "Self-Figure Drawings" of three groups of children with internalizing problems, Externalizing Problems, and Normal Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: The purpose of present project was to examine the distinctive indicators in Self-Figure drawings in three groups of children with internalizing problems, those with externalizing problems, and the normal children. Method: A total of 4000 Child Behavior Checklist were administered in 34 boys and girls elementary schools in six different Tehran school districts .Using a purposeful sampling method n= 90 students (30 in each group) were selected and Individual Self-Figure drawings were collected and interpreted using the indicators chart. Results: A Chi square analysis reflected significant differences between three groups. The internalizing group showed the higher rate for 11indicators such as :drawing by the edge or down the page, drawing no hair, drawing the trunk in the shape of a square, while The externalizing group showed the higher rate for 11 indicators such as :drawing big head, accentuated hair, arms like arrows and downward. Conclusions: The observed indicators in internalizing group corresponds low self-steam and inhibition, whereas those of externalizing group corresponds self-valuation and centralization of self |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مونا مرادی مطلق | mona moradi motlagh shahid beheshti university دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
علیرضا عابدین | ali reza abedin shahid beheshti university دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمود حیدری | mahmood heydari shahid beheshti university دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|