این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک میپردازد. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تأثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع طرح تجربی )آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها: نتایج تحلیلهای به عمل آمده نشان داد که کاربرد و آموزش خودآموزی کلامی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی آنها میگردد. این یافتهها حائز تلویحات نظری و عملی در زمینههای بالینی بوده و به طور تفضیلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کاربرد و آموزش خود آموزی کلامی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی دانش آموزان دارای اختلال سلوک میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال سلوک، خودآموزیکلامی، سازگاری اجتماعی.
عنوان انگلیسی
The Effect of Verbal Self – Instruction on Social Adjustment in Children with Conduct Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of verbal self – instruction on social adjustment in children with conduct disorder. Method: In this experimental research, 20 students (Fourth & Fifth grades) with conduct disorder were selected from Tabriz Schools and randomly assigned into experimental and control groups. Subjects selected according to DSM-IV-TR criteria and CSI-4. The experimental group instructed through verbal self instruction training for 10 sessions and the control group received no intervention. Results: The findings indicate that the application of verbal self-instruction had significant effects on social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder. Conclusion: This program can be helpful to improve social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Conduct Disorder, Verbal Self-Instruction, Social Adjustment
نویسندگان مقاله
t هاشمی | t hashemi
a اقبالی | a eghbali
محمد مهدی علیلو | m m alilo
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-130&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات