این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۸، شماره ۶، صفحات ۵۷۳-۵۸۶
عنوان فارسی
میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان رفسنجان در سال ۱۳۹۶. یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: از آنجایی که رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز خدمات بهداشتی – درمانی یکی از شاخصهای اندازهگیری کیفیت خدمات ارائه شده می باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی – درمانی انجام شد. مواد و روشها: مطالعه توصیفی حاضر بر روی 385 نفر از افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان رفسنجان در سال 1396 انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از یک چک لیست که شامل اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی بود، استفاده شد. تجزیه و تحلیل نهایی دادهها با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه در سـطح معنیداری 05/0انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از مجموع 385 نفر، تعداد 335 نفر (87 درصد) زن و 50 نفر (13 درصد) آنها مرد بودند. همچنین، 4/77 درصد مراجعین از خدمت ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی رضایت بالا و 7/19 درصد رضایت خیلی بالا داشتند. بعد از کنترل اثر مخدوش کنندگی سطح تحصیلات، بین نمره رضایتمندی بین سه مرکز خصوصی، دولتی شهری و روستایی تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد )05/0p>). نتیجهگیری: در مجموع سطح رضایتمندی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان رفسنجان بالا بود. بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی باعث افزایش آگاهی برنامه ریزان و مدیران از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و اعمال روشهایی جهت رفع نواقص میگردد. واژههای کلیدی: رضایتمندی، خدمات، مراکز بهداشتی درمانی، رفسنجان
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی، خدمات، مراکز بهداشتی درمانی، رفسنجان
عنوان انگلیسی
Satisfaction Rate Regarding Services Provided in Health-Care Centers and Its Effective Factors in Rafsanjan, 2017: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Clients' satisfaction regarding health-care services is one of the indicators of measuring the quality of services provided; therefore, this study aimed to evaluate the satisfaction rate of clients referred to the healthcare centers. Materials and Methods: This descriptive study was carried out on 385 people referring to healthcare centers in Rafsanjan in 2017. To collect data, a checklist includes demographic and proprietary information was used. The final analysis of data was performed using Chi-square and one-way ANOVA tests at a significant level of 0.05. Results: The results showed that of 385 people, 335 people (87%) were female and 50 (13%) were male. Also, 77.4% of the clients were very satisfied with the services provided in health centers and 19.7% of them were highly satisfied. After controlling for the confounding effect of level of education variable, no statistically significant difference was observed between the private, urban-governmental and rural centers in terms of satisfaction score (p>0.05). Conclusion: Overall, clients had high level of satisfaction with health care centers in Rafsanjan. Investigation of clients' satisfaction rate with healthcare centers will be helpful in promoting planners' and managers' level of awareness about the status of provision of health services and the application of methods to address deficiencies. Key words: Satisfaction, Services, Health Centers, Rafsanjan Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RMU.REC.96159). How to cite this article: Rezaei B, Jamalizade A, Rezaeian M, Khalili P. Satisfaction Rate Regarding Services Provided in Health-Care Centers and Its Effective Factors in Rafsanjan, 2017: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (6) 573-86. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Satisfaction, Services, Health Centers, Rafsanjan
نویسندگان مقاله
بتول رضائی | B. Rezaei
احمد جمالی زاده | A. jamali
محسن رضائیان | M. Rezaeian
پروین خلیلی | P. khalili
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3751-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-1797661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات