این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۷۳-۸۴
عنوان فارسی
خصوصیات روانسنجی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نظمجویی شناختی هیجان نقش مهمی در فهم همبستههای رفتاری و هیجانی استرس و وقایع عاطفی منفی ایفا میکند. هدف مطالعه حاضر تهیهی نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) و بررسی خصوصیات روانسنجی آن بود. روش: نسخهی انگلیسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان پس از آمادهسازی با تکنیک ترجمهی مضاعف بر روی 420 نفر (200 نفر زن) از شرکت کنندههای جامعهی دانشجویی شهر تهران با دامنهی سنی 18 الی 32 اجرا شد. برای بررسی اعتبار نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) از روشهای همسانی درونی و بازآزمایی استفاده شد. همچنین روایی پرسشنامهی مذکور از طریق تحلیل مؤلفهی اصلی با استفاده از چرخش واریماکس، همبستگی بین خرده مقیاسها و روایی ملاکی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که 9 خرده مقیاس نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) همسانی درونی خوبی داشتند (دامنهی آلفای کرونباخ 76/0 تا 92/0 بود). نمرههای ماده و نمرههای کلی خرده مقیاسهای مطابق به صورت معنادار همبسته بودند (46/0r= تا 75/0r=) و ارزش ضرایب همبستگی بازآزمایی (51/0 تا 77/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. نتایج تحلیل مؤلفهی اصلی از الگوی 9 عاملی اصلی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان حمایت کرد که 74 درصد واریانس را تبیین میکرد. درجهی روابط درونی بین خرده مقیاسها نسبتاً بالا بود (32/0 تا 67/0). در نهایت، با مد نظر قرار دادن روایی ملاکی، خرده مقیاسهای نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) به صورت خاص با علائم افسردگی همبسته بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P)، در جامعهی دانشجویان شهر تهران اعتبار و روایی مناسبی دارد و ابزار مناسبی برای استفاده در موقعیتهای بالینی و پژوهشی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Cognitive emotion regulation plays an important role in understanding the behavioral and emotional correlates of stress and negative affective states. The aim of the present study was to develop a Persian version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) and to examine its psychometric properties. Method: The English version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) was translated and back-translated and then administered to 420 (200 females) students of Tehran universities, with age ranged from 18 to 32. The reliability of Persian version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) was assessed via internal consistency and test-retest reliability. The validity of this questionnaire was assessed through the principal component analysis using Varimax-rotation, correlations between subscales, and criterion validity. Results: Results showed that nine subscales of Persian version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) possessed good internal consistency (Cronbach's alphas ranged from 0/76 to 0/92). Item scores and total scores of the corresponding subscales correlated significantly (r=0/46 to r=0/75) and the test-retest correlation coefficient values (0/51 to 0/77) suggested that CERQ-P is stable. Results of principal component analysis supported the original CERQ nine factors model that explained 74% of the variance. The degree of interrelations among the subscales was partly high (0/32 to 0/67). Finally, according to criterion validity, CERQ-P subscales were specially associated with symptoms of depression. Conclusion: The results of the current study indicate that the Persian version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) is reliable and valid in the population of Tehran universities' students. It is also a suitable instrument to use in research and clinical situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر حسنی | j hasani
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات