این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی مقایسه بازداری در کودکان دبستانی دارای علائم و نشانه‌های اختلال سلوک با کودکان بهنجار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بازداری یکی از مؤلفه‌های مهم کارکردهای اجرایی است که در مبتلایان به اختلال سلوک به عنوان یکی از عوامل مهم همبستگی (یا حتی علّی) مطرح می‌شود. تحقیقات مختلف، نتایج متناقضی در رابطه با نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک گزارش کرده‌اند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه مؤلفه بازداری در کودکان دارای علائم و نشانه‌های اختلال سلوک با کودکان بهنجار اجرا شده است. روش: با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودک و آزمون ریون، نمونه‌ای به حجم 38 نفر (19 کودک مبتلا به اختلال سلوک و 19 کودک به عنوان گروه مقایسه) از بین پسران دبستانی با دامنه سنی 11-8 سال انتخاب شدند. سپس با استفاده از دو آزمون عملکرد پیوسته و برو- بایست، مؤلفه بازداری در دو گروه مقایسه شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دو گروه در میزان خطای ارتکاب کاذب که شاخص بازداری است در هیچ یک از دو آزمون عملکرد پیوسته و برو- بایست تفاوت معناداری نداشتند. اما در مقیاس زمان واکنش تفاوت دو گروه معنادار بود. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که پس از کنترل اختلال نقص توجه- بیش فعالی، میزان بازداری کودکان مبتلا به اختلال سلوک با همسالان بهنجار خود تفاوتی ندارد و احتمالاً نقص در بازداری در مبتلایان به اختلال سلوک، نقش اساسی ندارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال سلوک، کارکردهای اجرایی، بازداری

عنوان انگلیسی Comparison of Inhibition in School-Aged Children with Conduct Disorder and Normal Group
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Inhibition is an important component of Executive functions which has been postulated as one of important Neuro Psychological correlates (or even causal) of Conduct Disorder. Different researches have reported inconsistent findings of executive function deficits in children with conduct disorder. The purpose of this study was to compare inhibition in children with conduct disorder and normal group. Method: Using CSI-4 and Raven test, 38 children (19 boys as conduct disorder group and 19 boys as comparable group) aged 8 to 11 years, were selected. Using Continuous Performance Test and GO-NO/GO Test, inhibition was compared in two groups. Results: The results indicated that two groups did not have significant difference in commission error which is an indicator of inhibition but they have significant difference in reaction time. Conclusion: The present study showed that children with Conduct Disorder without concurrent Attention Deficit Hyperactive Disorder, compared with normal group, have no deficits in inhibition and inhibition deficits, probability are not the central impairment in conduct disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conduct Disorder, Executive Functions, Inhibition

نویسندگان مقاله ناژین ربیعی | nazhin rabiee
islamic azad university
دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

بهروز دولتشاهی | behrhouz dolatshahi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فریبرز باقری | faribourz bagheri
azad university
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات