این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی حافظه کاری واج‌شناختی در کودکان ناروان طبیعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ناروان طبیعی، یکی از شایع‌ترین اختلالات گفتاری با پیچیدگی‌های فراوان در کودکان است. از فرضیه‌های مطرح برای علل این اختلال، نارساکنش وری حافظه کاری می‌باشد. این مطالعه به بررسی عملکرد حافظه کاری واج‌شناختی در این کودکان می‌پردازد تا بتوان از نتایج آن در درمان بهره‌مند شد. روش: در این مطالعه علّی- مقایسه‌ای، 30 پسر ناروان طبیعی 6-5 ساله و سالم با استفاده از آزمون‌های استاندارد فهرست یادآوری اعداد، یادآوری کلمات، و تکرار غیر واژه ارزیابی شدند. پس از محاسبه نمرات آزمودنیها در هر یک از 3 آزمون اجرا شده، به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و مقایسه میزان تفاوت مشاهده شده بین دو گروه، از آزمون‌ t برای مقایسه گروه‌های مستقل و U من ویتنی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه پسران مبتلا به اختلال ناروان طبیعی در هر سه آزمون یادآوری اعداد،‌ یادآوری کلمات و تکرار غیرواژه، به طور معناداری نسبت به گروه کنترل، نمرات پایین‌تری را کسب کردند. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن نتایج این مطالعه و مطالعات قبلی مبنی بر سلامت سایر شاخص‌ها اعم از حافظه کاری و لایه‌های زبانی در این کودکان، فرضیه‌های حرکتی و زبانی مربوط به لکنت و نیز فرض احتمالی مبنی بر تبدیل ناروان گویی بهنجار به لکنت، می‌توان گفت احتمالاً کودکان مبتلا به ناروان گویی بهنجار در برخی نواحی مغزی مربوط به پردازش‌های حرکتی گفتار که با مدار واج‌شناختی منطبق هستند، ضعف عملکرد دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناروانی طبیعی، حافظه کاری واج‌شناختی، مدل بدلی

عنوان انگلیسی Phonological Working Memory in Normal Non Fluent Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Normal non-fluency is one of the most common speech disorder with numerous complications in children. Hypotheses proposed for the causes of the disorder is working memory disfunction. This study was designed to examine phonological working memory function in these children and with hope to use its results in treatment. Method: In this causal-comparative study, 30 normal non-fluent males (age 5 to 6 years) and 30 normal males, were assessed with standard tests including digit recall, word recall and non word repetition. After calculating scores of subjects in each of the three tests performed, in order to analyze data and compare the difference between the two groups, t test for comparison of independent groups and Mann-Whitney U was used. Results: Results showed that boys with normal non-fluency, in the three test digit recall (p< 0.006), word recall (p< 0.001) and non word repetition (p< 0.000), had significantly lower gains than control group. Conclusion: Considering the results of this study and previous studies based on healthy of other indicators such as working memory and language aspects in these children as well as our results, motor and linguistic theories about stuttering and also possible based on normal non-fluency into the stuttering can be said in some areas of the brain related to speech motor processes that comply with the phonological loop, have poor performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Normal non Fluency, Phonological Working Memory

نویسندگان مقاله مرضیه مداح | marzieh maddah
tarbiyat moddares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

پرویز آزاد فلاح | parviz azad fallah
tarbiyat moddares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

معصومه سلمانی | masoumeh salmani
semnan medical university
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

کاظم رسول زاده طباطبایی | kazem rasoul zadeh tabtabie
tarbiyat moddares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-92&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات