این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۳

عنوان فارسی اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر روابط مادر- کودک در کودکان 4 تا 10 سال با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه بود. روش: جامعه آماری شامل مادران 25 کودک با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه مراجعه کننده به مراکز درمانی اخوان و رفیده شهر تهران بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و در 8 جلسه آموزشی برنامه گروهی والدگری مثبت (2 ماه؛ هفته‌ای 1 جلسه) شرکت کردند. مادران مقیاس رابطه والد- کودک، را قبل و بعد از شرکت در جلسات آموزشی تکمیل کردند. در پایان جلسات آموزشی، داده‌های حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس یک متغیری با اندازه‌گیری‌های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اجرای برنامه گروهی والدگری مثبت به مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه منجر به کاهش معنادار تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی و به طور کلی موجب بهبود رابطه مادر- کودک شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت می‌تواند رابطه مادر- کودک را بهبود بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The purpose of the study was to determine the effectiveness of group training positive parenting program (Triple-P) on parent-child relationship in ADHD children aged 4-10 years old. Method: The statistical population consisted of mothers of twenty-five children with ADHD. A number of mothers selected from Akhavan and Rofeide Centers in convenience from Akhavan and Rofeide Centers. They attended in 8 sessions (for 2 months one hour for each session) and trained with positive parenting program. Mothers completed Parent-Child Relationship Scale, before and after participating in training sessions. At the end of 8th session, data collected from pre-test and post-test situations and analyzed by analysis of variance with repeated measures and post-hoc Bonfroni test post-test situations and analyzed by dependent t-test. Results: The results showed that implementing of group training positive parenting program led to reduction in conflict, dependency, also increase in closeness and improvement of mother-child relationship. Conclusion: Group training positive parenting program can improve mother-child relations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ثریا عابدی شاپورآبادی | soraya abedi shapourabadi
sorayaabedi65@yahoo.com


معصومه پورمحمدرضای تجریشی | masoomeh pourmohamadreza tajrishi
mpmrtajrishi@gmail.com


پروانه محمدخانی | parvaneh mohamadkhani
farzi.marjan@yahoo.com


مرجان فرضی | marjan farzi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات