این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 12 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۳
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر روابط مادر- کودک در کودکان 4 تا 10 سال با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه بود. روش: جامعه آماری شامل مادران 25 کودک با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه مراجعه کننده به مراکز درمانی اخوان و رفیده شهر تهران بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و در 8 جلسه آموزشی برنامه گروهی والدگری مثبت (2 ماه؛ هفتهای 1 جلسه) شرکت کردند. مادران مقیاس رابطه والد- کودک، را قبل و بعد از شرکت در جلسات آموزشی تکمیل کردند. در پایان جلسات آموزشی، دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس یک متغیری با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اجرای برنامه گروهی والدگری مثبت به مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه منجر به کاهش معنادار تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی و به طور کلی موجب بهبود رابطه مادر- کودک شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت میتواند رابطه مادر- کودک را بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: The purpose of the study was to determine the effectiveness of group training positive parenting program (Triple-P) on parent-child relationship in ADHD children aged 4-10 years old. Method: The statistical population consisted of mothers of twenty-five children with ADHD. A number of mothers selected from Akhavan and Rofeide Centers in convenience from Akhavan and Rofeide Centers. They attended in 8 sessions (for 2 months one hour for each session) and trained with positive parenting program. Mothers completed Parent-Child Relationship Scale, before and after participating in training sessions. At the end of 8th session, data collected from pre-test and post-test situations and analyzed by analysis of variance with repeated measures and post-hoc Bonfroni test post-test situations and analyzed by dependent t-test. Results: The results showed that implementing of group training positive parenting program led to reduction in conflict, dependency, also increase in closeness and improvement of mother-child relationship. Conclusion: Group training positive parenting program can improve mother-child relations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ثریا عابدی شاپورآبادی | soraya abedi shapourabadi
sorayaabedi65@yahoo.com
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | masoomeh pourmohamadreza tajrishi
mpmrtajrishi@gmail.com
پروانه محمدخانی | parvaneh mohamadkhani
farzi.marjan@yahoo.com
مرجان فرضی | marjan farzi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات