این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری بر اضطراب و افسردگی افراد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری بر اضطراب و افسردگی افراد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون بود. روش: تعداد 20 فرد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون به شیوه تصادفی از مرکز ترک اعتیاد پویا در رفسنجان انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (10 نفر) و گروه گواه (10 نفر) قرار گرفتند. آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری، طی نه جلسه بر گروه آزمایش انجام شد. زیرمقیاسهای اضطراب و افسردگی فهرست وارسی 90 سؤالی نشانگان مرضی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط کلیه شرکت کنندگان تکمیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون اضطراب و افسردگی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری داشته است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید، برای افراد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون به کار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Group Training on Anxiety and Depression of Addicts under Methadone Maintenance Therapy (MMT)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management group training on anxiety and depression of addicts who were under methadone maintenance therapy (MMT). Method: 20 addicts who were under MMT were selected randomly from Pooya Addiction withdrawal Center in Rafsanjan and then assigned into an experimental group (n=10) and a control group (n=10). The experimental group received cognitive-behavioral stress management group training in 9 sessions. All participants completed the anxiety and depression subscales of SCL-90-R test as the pre-test and the post-test. Results: Results of MANCOVA showed that the mean scores of anxiety and depression have significantly decreased in the experimental group than the control group in the post-test (p=0/01). Conclusion: The results of this research showed that cognitive-behavioral stress management group training can be used as a useful interventional method for addicts who are under MMT.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه جندقی | fatemeh jandaghi
jandaghifatemeh@yahoo.com
حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshat doost
h.neshat@edu.ui.ac.ir
مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
mehrdadk@edu.ui.ac.ir
شیدا جبل عاملی | sheida jabal ameli
sh.jabalameli@yahoo.com
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات