این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۳-۳۳
عنوان فارسی
مقایسه ذهن آگاهی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان دارای احتکار وسواسی و علائم اختلال بدشکلی بدن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه ذهن آگاهی و حساسیت اضطرابی در میان دانشجویان دچار احتکار وسواسی و بدشکلی بدن بود. روش: این پژوهش، توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان پیام نور دانشگاههای استان تهران که در سال تحصیلی 92- 91 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشجویانی بود که در پرسشنامه احتکار وسواسی نمره بالا گرفته بودند و همچنین 30 نفر از دانشجویانی بود که در مقیاس اختلال بد شکلی بدنی نمره بالا گرفته بودند برای جمعآوری دادهها از مقیاس ذهن آگاهی، مقیاس حساسیت اضطرابی، مقیاس رفتارهای ذخیرهای، پرسشنامه چند بعدی خود بدنی و مصاحبه بالینی ساختار یافته استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دانشجویان دو گروه در ذهن آگاهی و حساسیت اضطرابی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: در مجموع دانشجویان گروه دارای علائم اختلال بدشکلی بدنی از ذهن آگاهی پایینتر و حساسیت اضطرابی بالاتری نسبت به دانشجویان گروه احتکار وسواسی برخوردارند. این نتایج نشان میدهد که مشکل در سازماندهی اطلاعات، ترس از ارزیابی منفی و انزوا ازجمله عوامل خطر پذیر برای ابتلای این افراد به اختلالات روانی و بدشکلی بدنی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of Mindfulness and Anxiety Sensitivity among Students with Compulsive Hoarding and Body Dysmorphic
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to compare mindfulness and anxiety sensitivity among students with compulsive hoarding and body dysmorphic. Method: The study, is a cross-sectional comparative description. The population of the study, includes all the students of Payame Noor University - Tehran, were enrolled in the 91-92 school year. The sample consist of 30 student in Saving inventory and the multidimensional body-self relations questionnaire achieved a high score selected via Cluster sampling method. To collect data, we used saving inventory, the multidimensional body-self relations questionnaire, mindfulness questionnaire, anxiety sensitivity scale and scale storage behaviors were physical deformity. Results: The results of Multivariate analysis Of variance showed that there is significant difference between the two group with body dysmorphic and compulsive hoarding student, in anxiety sensitivity and mindfulness (P< 0/001). Conclusion: Finally the students with body dysmorphic have the lower mindfulness and higher anxiety sensitivity than compulsive hoarding students. The results suggest the risk factors to mental disorders and body dysmorphic include the problem of organizing information, fear of negative evaluation and isolation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی | mohammad narimani
narimani@uma.ac.ir
مرضیه امینی | marziyeh amini
amini.marzie@ymail.com
عباس ابوالقاسمی | َabbas abolghasemi
abolghasemi1344@uma.ac.ir
عادل زاهد بابلان | adel zahed babolan
a_zahed@uma.ac.ir
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات