|
روانشناسی بالینی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۸۵-۹۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ شخصیتی آیووا |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار، روایی و تحلیل عاملی پرسشنامه شخصیتی آیووا و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت در جامعه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه تبریز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی میباشد.تعداد 500 نفر دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و تبریز شامل 263 دختر و 237 پسر، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور بررسی روایی همزمان و افتراقی، پرسشنامه شخصیتی نئو به همراه پرسشنامه اصلی، توسط نمونه تکمیل شد و دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی، تحلیل عوامل و تحلیل واریانس، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی و تجزیه به مؤلفههای اصلی به روش چرخش واریماکس نشانگر استخراج سه مؤلفه هیجان پذیری مثبت، هیجانپذیری منفی و مقیدبودن بود، که در مجموع 03/58 واریانس را تبیین میکرد. ضریب اعتبار پرسشنامه به روش بازآزمایی برای کل پرسشنامه 85/0 و برای عاملها بین72/0 تا 87/0 بود. محاسبه ضرایب همبستگی بین مؤلفههای پرسشنامه شخصیتی آیووا و مقیاس نئو نشان داد که پرسشنامه از روایی خوبی برخوردار است. مقایسه نمرات دختران و پسران نشان داد که بین میانگین نمرات دختران و پسران در عاملهای پرسشنامه شخصیتی آیووا تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما در مقیاسهای پرخاشگری، واکنش به استرس، نزدیکی اجتماعی و جذب، تفاوت بین میانگین نمرات دختران و پسران معنادار است. در نهایت نتایج نشاندهندهی همبستگی میان پرسشنامه شخصیتی آیووا و نئو بود. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشاندهنده اعتبار و ویژگیهای روانسنجی مطلوب برای پرسشنامه شخصیتی آیووا میباشد و در جامعه دانشجویان قابلیت کاربرد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Study of Psychometric Properties of the Iowa Personality Questionnaire |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The aim of this study was to investigate the reliability, validity and factor analysis of the Iowa Personality Questionnaire (IPQ) and its relationship with Big-Five Factors of personality amongst the students of Azarbaijan Shahid Madani University as well as Tabriz University. Method: The present study was a descriptive- correlational.500 students including 263 females and 237 males were randomly selected from Azarbaijan Shahid Madani University and Tabriz University. Iowa personality questionnaire was administrated, and Neo-Five Factor Inventory (NEO-FFI) questionnaire was completed by the samples. Data were analyzed using correlation, factor analysis, and data variance analysis methods. Results: Factor Analysis using principal component analysis with Varimax rotation identified three factors positive emotionality, negative emotionality and constraint which could explain the%58.03 of the variance. Test-retest reliability coefficient for total scores obtained 0.85 and for factors ranged from 0.72 to 0.87. Concurrent validity of the scale was calculated according to correlation coefficients between the score on the Iowa personality questionnaire and scales of Neo-five factor inventory. Comparison of the male and female students showed that there was not a significant difference in factors of Iowa personality questionnaire. However, there was a significant difference between the male and female students in scales called aggression, harm avoidance, social closeness, and Absorption. Finally, the results showed a good correlation between Iowa personality questionnaire and Big-Five Factors of personality. Conclusion: The results of this study supported the confirmatory factor structure, reliability and validity of the Iowa personality questionnaire and its applicability to students' population. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
وحید خسروانی | vahid khosravani v_khosravani@yahoo.com
فخرالسادات قریشی راد | fakhrosadat ghoreishi raad fari_rad@yahoo.fr
رحیم یوسفی | rahim yosefi yousefi@azaruniv.edu
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-54&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|