این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۸
عنوان فارسی
ساخت و اعتباریابی مقیاس خودیابی (SDS) براساس نظریه های مختلف شخصیت در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی جهت سنجش خودیابی بر اساس نظریه های مختلف شخصیت در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور تعداد 350 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به ابزارهای محققساخته خودیابی، عزت نفس روزنبرگ، افسردگی و اضطراب بک پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس محقق ساخته خودیابی چهار عامل خودآگاهی، مجذوبیت، استعلا و رشد شخصی را اندازهگیری میکند. همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که خودیابی با عزتنفس ، اضطراب و افسردگی رابطه معناداری دارد. علاوه بر آن اعتبار مقیاس خودیابی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 89/0 و هر کدام از خرده مقیاسها شامل خودآگاهی 89/0، مجذوبیت 89/0، استعلا 84/0 و رشد شخصی 88/0 به دست آمد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس SDS در جامعه دانشجویان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودیابی، ساخت، روایی، پایایی، تحلیل عاملی
عنوان انگلیسی
Construction and Validation to Self-Discovery Scale (SDS) Based on Different Theories of Personality in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to construction and validation of a scale to measure self-discovery based on different theories of personality in the students of Semnan College. Method: The present study was descriptive and of correlation studies' type. For this purpose, 350 students were selected by multi-stage cluster sampling method & answered researcher-made instruments of self-discovery scale (SDS), Rosenberg Self-esteem, & Beck depression and anxiety. Factor analysis method, Cranach’s alpha coefficient and The Pearson correlation was used to analyze the data. Results: The factor analysis results showed that the researcher- made scale (SDS) measures four factors including self-consciousness, attraction, Personal Growth and the transcendence. Also Pearson correlation results showed that the self-discovery has meaningful relationship with self-esteem (r=0.317 & p≤.01), anxiety (r=-0.266 & p≤.01) and depression (r=-0.380 & p≤.01). Furthermore, self-discovery scale validity obtained 0.89 by Cranach’s alpha coefficient for the total scale, and each of the subscales, including self-consciousness, 0.89, attraction, 0.89, Personal Growth, 0.88 and transcendence, 0.84. Conclusion: The research Findings show that SDS has acceptable psychometrics properties in the student universe and can be used as reliable and valid instrument in psychological researches.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | a akbari balootbangan
علی محمد رضایی | a m rezaei
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات