روانشناسی بالینی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی اثربخشی روش آرامش عضلانی همراه با تجسم مثبت موفقیت بر اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ترس از قضاوت و ارزشیابی دیگران، شالوده و مبنایی اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی می باشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی تأثیر تکنیک های آرام سازی و تجسم مثبت موفقیت بر کاهش اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان بود روش : طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، پی گیری و گروه کنترل بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 دانشجو بودند که بصورت در دسترس انتخاب و از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی، کسب یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی و سایر متغیر های مورد نظر در پژوهش کاملاً همتا سازی شده بودند. سپس این افراد به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آرامش عضلانی همراه با تجسم مثبت موفقیت قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. برای اندازه گیری اضطراب امتحان از پرسشنامه ی اضطراب امتحان ساراسون و همچنین از پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی دیگران- واتسون و فرند فرم کوتاه (FNES-B) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0>P). میزان اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافته بود. این نتایج در دوره پیگیری کماکان به طور معناداری تداوم یافته بود ( 001/0P<) یعنی آرامش عضلانی همراه با تجسم مثبت موفقیت سبب کاهش اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش در دوره پی گیری سه ماه شده بود. نتیجه گیری: تمرینات تن آرامی و تجسم ذهنی مثبت موفقیت می تواند موجب کاهش اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی دانش‌آموزان گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Muscular Relaxation with Positive Imagination of Success on Test Anxiety and Fear of Negative Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Fear of judgment and evaluation by others is the foundation and basis of Test Anxiety (TA) and fear of negative evaluation. The aim of this study was to research the effectiveness of muscular relaxation with positive imagination of success on test anxiety and fear of negative evaluation. Method: The research method was semi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up and control group. The sample consisted of 30 students who were matched from age, sex, educational status, acquiring one standard deviation above the mean in test anxiety and negative fear of negative evaluation and other criteria considered in this research. Then randomly divided into two groups as experimental and control. The experimental group administered 8 sessions of muscular relaxation with positive imagination of success but the control group receive no intervention. The instruments were Sarason Test Anxiety Questionnaire and Watson & Friend Fear of Negative Evaluation Questionnaire. Results: The results revealed that there was a significant difference between two groups in test anxiety and fear of negative evaluation (p< 0/001). The rate of test anxiety and fear of negative evaluation in experimental group significantly decreased in comparison with pre-test and follow-up. These results significantly persisted after follow-up period. Conclusion: Muscular relaxation with positive imagination of success decreased the test anxiety and fear of negative evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه حمید | n hamid
گروه روان شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

آیناز حسین زاده | a hosseinzadeh
دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

رهنما کیانی مقدم | r kianimoghadam
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات