این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر بهبود روابط مادر – دختر در دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهریار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شکل گیری تعارضات رفتاری بین والدین و فرزندان همواره از مشکلات رایج دوره نوجوانی است که در این دوره رخ می دهد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر بهبود روابط مادر- دختر در دانش آموزان سال سوم راهنمایی بود. روش: جامعه پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دختر سوم راهنمایی در سال تحصیلی 92-91 شهر شهریار و ماداران آنها بود که تعداد 30 دانش آموز به همراه مادرانشان به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری آزمایشی و گواه جایگزین و کاربندی تصادفی شدند. گروه آزمایشی (مادران) طی 3 هفته و در هر هفته 2 جلسه دو ساعته، مهارتهای ارتباطی با الگوی یادگیری جانشینی را از طریق ارائه فیلم و همچنین مهارت حل تعارض و تصمیم گیری به عنوان روش مداخله دریافت کردند. هر دو گروه (دانش آموزان) پرسشنامه 15 سوالی فنون تعارض (استراس ، 1979) را قبل از مداخله به عنوان پیش آزمون و بعد از مداخله به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. یافته ها: نتایج بدست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس بیانگر تفاوت معنی دار بین تعارض، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری جسمانی دانش آموزان با والدین خود و همچنین افزایش توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی در دانش آموزان بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد مهارت ارتباطی ضعیف در والدین منجر به پرخاشگری (کلامی و جسمانی)، کاهش راهبردهای استدلال و به طورکلی تعارض در فرزندان با والدین شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روابط مادر – دختر، مهارت های ارتباطی ، یادگیری جانشینی.

عنوان انگلیسی Eeffectiveness of Communication Skills Training to Parents with Learning Pattern of Succession on Improving of Mother - Girl relations amongGirlStudents in Third grade of Shahriar city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Formation of behavioral conflicts between parents and children is always the common problems in teen years which occur during this period. This study aimed to evaluate effectiveness of communication skills training to parents with learning pattern of succession on improving of mother - girl relations among girl students in Third grade of Shahriar city. Method: populationof this study included all of students and their mothers in Shahriar cityin the2012-2013 academic years that 30 students accompanied by their mothers were selected by random cluster sampling method in two secondary schools of this city and were divided in two groups of control and experimental with 15 participants randomly. Mothers' Group during 3 weeks and 2 sessions of two hours each week received learning communication skills with the pattern of succession through video presentations as well as intervention skills, conflict resolution and decision. Students whose mothers were in the group receiving combination and also students whose mothers had not received training completed 15 questions techniques of conflict questionnaire (Strauss, 1979) before the intervention as pre-test and post-test after intervention. The collected data were analyzed by statistical multivariate analysis of covariance with SPSS software. Results: The results showed significant reduction in conflict, verbal aggression and physical aggression of students with their parents as well as increased ability to use reasoning strategies students in the experimental group (students who their mothers had received training) in comparison to the children with mothers in control group. Conclusion: It seems that poor communication skills of parents lead to aggression (verbal and physical), reduce overall strategy of argument and conflict on children with the parents. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایمان ا بیگدلی | i bigdeli


هادی صفری | h safari


علی جعفر محمدی | aj mohammadi



نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات