این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۶
عنوان فارسی
پیش بینی کننده های شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلالات اضطرابی شایعترین اختلال در میان نوجوانان هستند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی روابط ساختاری بین متغیرهای باورهای فراشناختی، فرا نگرانی، راهبردهای کنترل فکر و اضطراب بر اساس مدل فراشناختی اضطراب و نگرانی (ولز، 1995، 1997) در جمعیت نوجوانان بود روش : طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال اول، دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 91-90 بود. نمونه آماری شامل 391 دانش آموز بود، برای انتخاب این نمونه از روش نمونهبرداری چند مرحلهای استفاده شد که از میان نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انتخاب شدند. در این پژوهش کلیه آزمودنیها در دامنه سنی 13 تا 19 قرار داشتند و پرسشنامههای باورهای فراشناختی کودکان (MCQ-C)، پرسشنامهی فرا نگرانی (MWQ)، پرسشنامه کنترل فکر (TCQ) و سیاهه اضطراب صفت- حالت (STAI) را تکمیل کردند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل مسیر و کواریانس نشان داد که با اندک تغییراتی در مدل پیشنهادی اولیه، مدل نهایی برازش خوبی دارد. بر اساس مدل نهایی باورهای فراشناختی منفی، باورهای خرافه، تنبیه و مسئولیت، فرا نگرانی به طور مستقیم با اضطراب رابطه دارند. همچنین دو راهبرد کنترل فکر توجه برگردانی و تنبیه در رابطهی بین باورهای فراشناختی منفی، نظارت شناختی، باورهای خرافه، تنبیه و مسئولیت، فرا نگرانی و علائم اضطراب در نوجوانان میانجیگری میکنند. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، پژوهش حاضر از مدل فراشناخت اضطراب و نگرانی حمایت میکند و نشان میدهد باورهایی که افراد در مورد پردازش افکارشان دارند و راهبردهایی که برای کنترل شناختهایشان بهکار میبرند، نقش مهمی در شروع و تداوم اضطراب دارد. بنابراین، تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر ناسازگارانه که افراد برای کنترل افکار ناخواستهشان استفاده میکنند، میتواند در پیشگیری از تشدید و تداوم اضطراب مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Cognitive and Metacognitive Predictors of Anxiety in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Anxiety disorders are the most common disorders among adolescents. The purpose of this study was to assess structural relations between metacognitive beliefs, Meta worry, thought control strategies and anxiety symptoms in adolescents according to metacognition model of anxiety and worry (Wells, 1995, 1997). Method:The study's research design is descriptive- correlational .The study population consisted all of first, second and third grade high school of Kermanshah in 2013-2013 academic years. The sample consisted of 391 students that were selected by cluster sampling method. All of samples were in age range of 13-19 years old and completed Metacognitions Questionnaire for children (MCQ-A), Thought Control Questionnaire (TCQ), Meta Worry Questionnaire (MWQ) and State and Trait Anxiety Inventory (STAI). Results:The data analyzed by Covariance and Path Analysis statistical tests which showed that negative metacognitive beliefs, superstition, punishment and responsibility (SPR) beliefs and Meta worry has direct relationship to anxiety. Also results released that punishment and distraction among subscale of thought control strategies mediate relationship between negative metacognitive beliefs, cognitive monitoring, SPR beliefs, Meta worry and anxiety. Conclusion: Based on findings this study support metacognitive model of anxiety and worry and showed that beliefs that people have about their thought processes and strategies that they use for control of their cognitive system has important role in onset and maintenance of anxiety. Therefore, modification of metacognitive beliefs and maladaptive strategies to control of unwanted thoughts can be useful in prevention of intensifying and maintenance of anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بیان قادری | b ghaderi
شهرام محمدخانی | sh mohammadkhani
حمیدرضا حسن آبادی | h r hassanabadi
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات